ProRailer Marcel Martens trots op prestigieus project spooronderdoorgang
In september start de bouw van de spooronderdoorgang Zuidtangent in Heerhugowaard. Op woensdag 22 mei onthulden wethouder Nils Langedijk, Marcel Martens van ProRail en Jaap van Beek van aannemerscombinatie Mobilis-Hegeman het bouwbord om de start van dit belangrijke project in Stationskwartier Dijk en Waard te markeren.
Klaar voor de toekomst
“Dit is de grootste ingreep die we de komende jaren doen in het Stationskwartier”, vertelde wethouder Nils Langedijk. “De aanleg van deze onderdoorgang verbetert de verkeersveiligheid en maakt Dijk en Waard beter bereikbaar. Bovendien zijn hierdoor snellere treinverbindingen en woningbouw mogelijk. Kortom, we zijn klaar voor de toekomst.” De spooronderdoorgang komt op de plek waar de Zuidtangent het spoor kruist. Nu ligt hier nog een spoorwegovergang. Doordat het treinverkeer drukker wordt, moeten weggebruikers steeds vaker en langer wachten. De onderdoorgang maakt hier een eind aan. Direct naast het spoor wordt een weg aangelegd, zodat verkeer wat de Zuidtangent moet kruisen dat ook ongelijkvloers kan doen. Met dit project zorgen we voor meer veiligheid op de weg én op het spoor.
Lange adem
Het proces naar deze eerste stap kent een lange adem. Toen het plan werd ontwikkeld werden de kosten in eerste instantie geraamd op 38,1 miljoen euro. Een mega bedrag, maar niet voldoende voor het project, zo werd al vrij snel duidelijk. Schone taak voor wethouder Nils Langedijk om terug naar de raad te gaan en om meer geld te vragen. Want ondanks deze fikse tegenvaller, was wel al duidelijk dat het project sowieso zou moeten doorgaan. Niet alleen is de Zuidtangent nu al een doorn in het oog als het gaat om de verkeersveiligheid, maar ook zorgt het spoor voor veel dagelijkse opstoppingen. En dat wordt er niet minder op als er ruim duizend woningen bijkomen in het Stationskwartier en het Stadshart.
Marcel Martens
Marcel Martens, geboren in Alkmaar maar getogen Langedijker en nog steeds inwoner van Dijk en Waard, is bouwmanager namens ProRail: "Ik vind het fantastisch dat ik als bouwmanager betrokken ben bij deze spooronderdoorgang. Dat ik deze heb opgepakt is ontstaan in coronatijd als een soort thuiswerkproject. Ik heb al aardig wat ervaring met zulke projecten, zo ook in Diemen met eenzelfde soort onderdoorgang, maar dan nagenoeg binnenstedelijk. Wat weer hele andere uitdagingen met zich meebrengt. De onderdoorgang in Heerhugowaard zal ook een enorme onderneming worden. De eerste periode is het nog niet zo zichtbaar wat er gebeurt qua werkzaamheden en mensen zullen zich afvragen of er überhaupt wel wat gebeurt. Ik kan ze verzekeren dat dat het geval is! Maar zodra het project handen en voeten krijgt, zal men het steeds meer zien ontwikkelen tot een prachtige onderdoorgang.”
Trots
Marcel is trots op dit project, al is hij te bescheiden om dat al te zeer uit te dragen. “Maar tegenover mijn ouders, mijn familie en mijn vrienden mag ik er graag over uitweiden en ze op de hoogte houden van de voortgang. Ik heb voorheen wat stil gestaan voor de overwegbomen en dan is het natuurlijk heel bijzonder om ‘straks’ gebruik te maken van de onderdoorgang met de kennis dat ik hier nauw bij betrokken was.”
Veel praten
“Ondanks mijn ervaring met soortgelijke projecten is dit gewoon iets heel speciaals. Nu we echt gaan beginnen, besef je hoeveel tijd en energie het heeft gekost om tot dit plan te komen. Het begon met praten, veel praten, opties bekijken, voors en tegens tegen elkaar opwegen, ontwerpen tekenen en opnieuw tekenen, kostenramingen maken, aanbestedingsproces doorlopen, vergunningen aanvragen en contracten tekenen. En dan is er nog geen spade de grond ingegaan.”
Onrustige nachten
Tijdens een spoorse buitendienststelling van 18 maart tot en met 24 maart 2025 zal het voorgebouwde tunneldek worden ingereden. Dit zal dan best wat onrustige nachten geven, dat wil hij best toegeven. Maar Marcels ervaring leert dat communicatie alles is. Daarom is hij blij met de samenwerking met aannemer Mobilis-Hegeman, die als combinatie al heel wat ervaring hebben met het bouwen van spoorse onderdoorgangen Maar ook zijn contact met de gemeente verloopt prettig. “We zullen voortdurend met elkaar in gesprek zijn, zoals met de projectleiders van de gemeente Dijk en Waard, Rob Knijn en Jeroen Stam. En er zullen dingen mis gaan of tegenvallen, je kunt niet alles vooraf vastleggen. Zo kan het gaan sneeuwen in maart of komen we verrassingen tegen in de bouwput. Maar dan gaan we over tot plan B.”
16 maanden de tijd
Het is aan Mobilis-Hegeman om de spooronderdoorgang in 2026 gereed te hebben. Officieel starten de werkzaamheden in september 2024, maar het echte tunnel bouwen zal vanaf januari 2025 starten. Vervolgens heeft het bedrijf 16 maanden de tijd om daaronder de onderdoorgang te realiseren. Aankomende zomerperiode voert Mobilis-Hegeman al voorbereidende werkzaamheden uit aan de weg en het water uit in de Handelsstraat.
Totale metamorfose
“Het wordt echt een totale metamorfose”, besluit Marcel. “Er komt een nieuwe woonwijk met veel voorzieningen, vlakbij het ov-knooppunt en in een waterrijke, groene omgeving. Een unieke plek. Maar eerst moeten we wel de periode van de verbouwing door met elkaar. Ik heb daar als inwoner van Dijk en Waard net zo veel last van als iedereen”, lacht hij. “Maar je zult zien dat de tijd voorbij vliegt!”