Voedselbank Langedijk draait dankzij vrijwilligers en hechte gemeenschap op volle toeren

De armoede in Nederland neemt toe, steeds meer mensen ervaren financiële problemen. Het aantal klanten van de Voedselbank stijgt hierdoor ook flink. Dit merken ze ook bij Voedselbank Langedijk. Een team van 35 vrijwilligers zet zich elke dag in om inwoners die het financieel niet meer redden tijdelijk te voorzien van voedselpakketten en kleding. 

Gerrit Struik (74) uit Sint Pancras is vrijwilliger in hart en nieren en voorzitter bij Voedselbank Langedijk. In zijn coördinerende rol zorgt hij ervoor dat alles goed verloopt binnen de organisatie. Hij stuurt de vrijwilligers aan en probeert genoeg geld binnen te halen om de voorraden gevuld te houden. Gerrit: “Ik heb vroeger veel gereisd voor mijn werk bij Bejo Zaden, onder andere door Afrika. Daar heb ik heel veel armoede gezien en dat laat je niet los. Daarom wilde ik iets voor anderen doen. Ik heb onder andere vrijwilligerswerk gedaan voor Stichting Kossen-Leijen Fonds en toen ik gevraagd werd om voorzitter te worden bij Voedselbank Langedijk kon ik geen nee zeggen. Elkaar helpen zit in mijn genen; mijn vader heeft ook jarenlang vrijwilligerswerk gedaan.”

Toenemende armoede
De voedselbank is een belangrijke voorziening in de gemeente. Wat 12,5 jaar geleden begon met een broodkar waar twee dames mee langs de deuren gingen, is uitgegroeid tot een organisatie met een groot pand aan de Broeker Werf 3 in Broek op Langedijk. Hier kunnen inwoners met financiële problemen elke week een voedselpakket afhalen. Ook is er tweedehands kleding en speelgoed beschikbaar. Klanten kunnen elk seizoen een aantal kledingstukken uitzoeken. Mensen die geen klant zijn kunnen er tegen een kleine vergoeding kleding halen. 
Steeds meer inwoners zijn aangewezen op de voedselbank. “Op dit moment maken zo’n 70 mensen gebruik van de voedselbank. Eerder dit jaar waren dat er nog 60. We verwachten dat de stijging doorzet en dat we in februari rond de 100 klanten zitten”, vertelt Gerrit. “Je ziet veel schrijnende gevallen. Mensen die gescheiden zijn of waarvan het bedrijf failliet is. Wij begeleiden deze mensen om er weer uit te komen. Ons doel is dat ze na twee jaar niet meer afhankelijk zijn van ons. In het begin komen mensen huilend van schaamte bij ons binnen. Maar na een aantal keren komen ze lachend binnen. Dat is prachtig om te zien, daar doe je het voor.” 

Hechte gemeenschap
Ook Voedselbank Langedijk voelt de inflatie, het wordt steeds lastiger om genoeg geld binnen te krijgen en om de voorraden gevuld te houden. Gerrit: “We moeten creatief zijn om de begroting rond te krijgen. Ook wij hebben te maken met stijgende kosten voor huur, elektriciteit en gas. Gelukkig hebben wij een zeer hechte gemeenschap. Veel mensen komen spullen brengen, ze weten allemaal de weg. Iedereen kent de voedselbank, dat is een voordeel. Er worden regelmatig acties georganiseerd om geld op te halen voor ons, zoals het Lief Langedijk Concert. We krijgen producten van lokale boeren en ondernemers en hebben een samenwerking met een supermarkt. Een deel van het eten dat is blijven liggen bij de boodschappenbezorgdienst gaat naar ons. Zo kunnen we mensen hulp bieden en gaan we voedselverspilling tegen. We proberen zo gevarieerd mogelijke pakketten te maken volgens de Schijf van Vijf, met af en toe een lekker extraatje. Als kinderen jarig zijn krijgen ze een cadeautje. Ook kunnen klanten gratis vrij zwemmen bij zwembad De Bever in Sint Pancras en werken we samen met andere liefdadigheidsorganisaties om gezinnen een weekje vakantie te kunnen geven op de Veluwe. We bieden eigenlijk een all-in-pakket.”