Parkeerbeleid 2025
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft 23 april 2024 een nieuw parkeerbeleid vastgesteld. Dat is nodig om ervoor te zorgen dat parkeren voor iedereen mogelijk blijft. Nu en in de toekomst. Het nieuwe parkeerbeleid gaat in op 1 januari 2025.
De gemeente Dijk en Waard groeit en het wordt steeds drukker op straat. We maken met bewoners, bezoekers en bedrijven gebruik van dezelfde ruimte. Duidelijke afspraken over parkeren zijn nodig voor een veilige en prettige omgeving. Zo kunt u als bewoner in de buurt van uw woning blijven parkeren.
Vanaf 2025 is in een gebied van circa 800 meter rond Middenwaard en het Stationskwartier in Heerhugowaard een vergunning of ontheffing nodig om te parkeren. Ook veranderen de tarieven op de betaalde parkeerterreinen. Het is nu nog niet duidelijk welke adressen in het 800-metergebied vallen. Wij verwachten dit eind september 2024 duidelijk te hebben.
In oktober ontvangen bewoners en bedrijven binnen het circa 800-metergebied meer informatie over hoe zij een vergunning of ontheffing kunnen aanvragen. Woont u in dit gebied, dan hoeft u nu nog niets te doen. U ontvangt in het najaar persoonlijk bericht met instructies. Woont u buiten dit gebied, dan verandert er niets.
Op deze pagina delen we de komende maanden steeds meer informatie. Meer informatie kunt u ook lezen in het gemeentenieuws in de krant of op de social media kanalen van Dijk en Waard. In het najaar van 2024 ontvangen bewoners en bedrijven binnen het circa 800-metergebied rondom Middenwaard en van het Stationskwartier meer informatie over hoe zij een vergunning of ontheffing kunnen aanvragen.
Nogmaals bedankt voor uw geduld. We doen ons uiterste best om ervoor te zorgen dat alles zo goed mogelijk wordt geregeld.
In 2023 heeft gemeente Dijk en Waard drie participatiesessies georganiseerd op verschillende dagen en locaties. Inwoners, ondernemers en organisaties deelden hier ervaringen met het huidige parkeerbeleid en toekomstwensen. In vervolgsessies presenteerde de projectgroep van gemeente Dijk en Waard deze informatie. Ook werd gevraagd of het beeld compleet was. Bij de participatiesessies waren ruim tweehonderd mensen aanwezig. Uitnodigingen voor deze sessies zijn verspreid via kranten, de website en de social mediakanalen van de gemeente Dijk en waard. De gemeenteraad van Dijk en Waard vergaderde in juli 2023, november 2023 en in april 2024 openbaar over het Integraal Parkeerbeleid.
Met de besluitvorming op 23 april 2024 in de gemeenteraad is het Integraal Parkeerbeleid definitief. Het is niet meer mogelijk een zienswijze in te dienen tegen het vastgestelde beleid.
Vanaf 8 november 2023 lag het parkeerbeleid in concept 6 weken ter inzage. Inwoners, ondernemers en organisaties konden toen hun reactie, een zienswijze, indienen. Op 12 december 2023 stelden inwoners tijdens een inloopmoment persoonlijk hun vragen. Hier hebben 100 mensen gebruik van gemaakt. De zienswijzen zijn allemaal verwerkt in een zienswijzennota. Daarin is opgenomen wat wel en wat niet is overgenomen in het definitieve beleid.
Op 23 april 2024 heeft de gemeenteraad het integraal parkeerbeleid behandeld en vastgesteld. Hiermee is het beleid definitief. Het is niet meer mogelijk om een zienswijze in te dienen. Die mogelijkheid was er alleen eind 2023. Het definitieve parkeerbeleid is op 29 mei 2024 bekendgemaakt in het Gemeenteblad, waar gemeenten alle actuele officiële bekendmakingen plaatsen.
De betaalde parkeerplaatsen in het Stadshart zijn bedoeld voor bezoekers die ongeveer 3 uur parkeren. Het blijkt dat deze bezoekers niet altijd een plek kunnen vinden, omdat parkeerplaatsen langer dan 3 uur bezet zijn. Om meer parkeerplaatsen voor korte bezoeken vrij te maken stijgt het parkeren voor lange bezoeken (maximaal 24-uurstarief) naar 9 euro per dag. Het uurtarief stijgt iets naar 1 euro per uur. Zo kunnen bezoekers alsnog voor een laag tarief (2 á 3 euro) parkeren.
Wereldhave, de eigenaar van het winkelcentrum, voert aangepaste tarieven in voor de bedrijven en haar medewerkers.
Een vergunning voor een eerste auto kost straks 25 euro per jaar. Een vergunning voor een tweede auto kost 100 euro per jaar. Om een auto op eigen grond te kunnen parkeren is natuurlijk geen vergunning nodig.
Met een digitale vergunning is het gemakkelijker om vergunningen aan te vragen, uit te geven en om wijzigingen door te voeren. Daarom heeft de gemeente besloten het uitgeven van parkeervergunningen te digitaliseren. Deze kunt u elk jaar opnieuw aanvragen.
In een vergunninghouderszone parkeert het bezoek van bewoners via een digitale visiteregeling. Wanneer u visite krijgt meldt u het kenteken van dat voertuig aan en weer af bij vertrek. Bewoners krijgen 200 parkeeruren gratis aangeboden voor bezoekers. Uit ervaring in andere delen van Nederland blijkt dat het aantal bezoekuren voldoende is. De gemeente houdt goed in de gaten of dit daadwerkelijk zo is.
Gemeente Dijk en Waard werkt volgens de Europese privacy wet (de AVG/ Algemene verordening persoonsgegevens). Het is voor ons niet mogelijk om via het digitale systeem te zien wie met welk kenteken gebruik maakt van de bezoekersregeling. De gemeente kan alleen (anoniem) zien hoeveel tijd door bewoners is ingekocht en verbruikt. Wanneer een auto zonder geldig parkeerbewijs geparkeerd staat, kan handhaving op basis van het kenteken zien wie de eigenaar van de auto is.
Het vastgestelde parkeerbeleid geldt ook voor bewoners van appartementencomplex Lapis Lazuli. Het is mogelijk om vanaf 1 januari 2025 gebruik te maken van een avond- / nachtabonnement in een van de parkeergarages in het Stadshart. Dit abonnement geldt tussen 17.00 uur en 9.00 uur en kost € 100 per kwartaal. Zolang de voorraad strekt.
Voor bewoners in het Stadshart bestaat straks de mogelijkheid van een avond-/nachtabonnement. Deze is specifiek voor bewoners, kost € 100 per kwartaal of € 400 per jaar en is geldig in P1, P2 en P4. Hiermee kan dagelijks (7 dagen in de week) tussen 17.00 en 09.00 geparkeerd worden. Buiten deze tijden geldt het reguliere tarief. In parkeervoorziening P3 (Coolplein) worden geen avond-/nachtabonnementen voor bewoners en bedrijven uitgegeven.
De gemeenteraad wil er met het vastgestelde parkeerbeleid voor zorgen dat parkeerkosten betaald worden door parkeerders en niet door alle inwoners van Dijk en Waard. Met de extra inkomsten van het betaald parkeren onderhouden we voorzieningen en investeren we in een leefbare omgeving. Denk aan de verbetering van parkeerplekken, het onderhouden van parkeergarages en het nemen van wijk specifieke maatregelen op het gebied van parkeren.
Nee, dit is niet nodig.
Ja, dat mag.
Ja, dit is in de huidige situatie al het geval en blijft ook na 1 januari 2025 de situatie
Bedrijven die tijdelijk in het vergunningengebied moeten parkeren, bijvoorbeeld om bouw-, herstel- of onderhoudswerkzaamheden te verrichten, kunnen een tijdelijke vergunning aanvragen. Deze vergunning geldt gedurende de duur van de werkzaamheden in een bepaalde zone en kost € 25 per week.
Een mantelzorgvergunning wordt gratis verstrekt aan mensen die zorg ontvangen van een familielid, vriend of naaste. Op de mantelzorgvergunning kunnen 3 kentekens worden geregistreerd. Deze vergunning geldt in de zone waar degene die zorg nodig heeft woont. Degene die zorg krijgt vraagt de mantelzorgvergunning aan. De wijze waarop deze aangevraagd moet worden, volgt later dit jaar.
Er zijn twee wijzigingen in het Stationskwartier. Enerzijds het invoeren van betaald parkeren op de P+R’s bij het station. Anderzijds het omzetten van de blauwe zone in de Nelson Mandelastraat en Martin Luther King straat naar een gebied voor vergunninghouders. Op Beveland en De Frans verandert er niets. Daar is er veelal sprake van parkeren op eigen. Bezoekers van Beveland en De Frans kunnen blijven parkeren op het eigen terrein zoals zij gewend zijn.
Nee, dat kan helaas niet. Om in aanmerking te komen voor een parkeervergunning moet de aanvrager in het vergunningengebied wonen en eigenaar/houder van de auto zijn.
Nee, dat hoeft niet. Door grond te huren parkeert u feitelijk "op eigen terrein". Daarvoor heeft u geen parkeervergunning nodig. Een parkeervergunning is alleen nodig als u uw auto op een openbare parkeerplaats aan, op of langs de weg parkeert.
Ja, voor het parkeren op de openbare weg moet u een vergunning aanvragen. Wanneer u parkeert op eigen terrein hoeft u geen vergunning aan te vragen.
De gemeente voert permanent overleg met de Provincie over het uitbreiden van het openbaar vervoer in onze gemeente. Wij zijn hier afhankelijk van provinciale keuzes. Als gemeente ligt onze focus daarnaast op het vergroten van het fietsnetwerk. Op deze wijze willen wij ook een aantrekkelijk alternatief bieden voor de automobilist voor reisafstanden tot 15 kilometer.
Tip: deel de bezoekersapp met familieleden, waardoor zij het aan- en afmelden voor u kunnen regelen. Uw bezoek kan het wellicht ook voor u verzorgen. Mocht dit in de praktijk blijvend voor problemen zorgen, dan zal de gemeente meedenken in andere oplossingen
De afspraken over betaald parkeren, parkeervergunningen en parkeerontheffingen gaan nu vooral over het gebied rond winkelcentrum Middenwaard en het Stationskwartier in Heerhugowaard. In deze gebieden is het al druk en wordt het de komende jaren steeds drukker. Woont u in een andere wijk, buurt of dorp dan verandert er voorlopig niets.
De gemeente bekijkt elk jaar waar knelpunten bij het parkeren zijn of kunnen ontstaan. En of er maatregelen nodig zijn die helpen deze op te lossen of te voorkomen.
800 meter zone
Door de verhoging van de parkeertarieven bij Middenwaard is de verwachting dat automobilisten op zoek gaan een parkeerplek in omliggende straten. Het blijkt dat men in Nederland niet verder dan 800 meter (10 minuten) wil lopen. Om parkeren alleen voor bewoners en hun bezoek mogelijk te maken geldt daarom vergunningparkeren in een 800 meter zone.
Controle op parkeervergunningen
Team Toezicht en Handhaving gaat controle rondes uitvoeren in de vergunninghouderzones. Zij kunnen bij het ingaan van het beleid aan de hand van de kentekens van voertuigen zien of een voertuig is gekoppeld aan een parkeervergunning. Het voornemen is daarbij om in de toekomst een scanauto in te zetten.
Monitoren parkeergedrag
Bij invoering van het vergunning parkeren en wijzigen van de parkeertarieven in Middenwaard gaan wij het parkeergedrag monitoren. Daarbij monitoren wij ook het parkeren in straten rondom het nieuwe vergunningengebied. Als er knelpunten ontstaan wordt bekeken of maatregelen noodzakelijk zijn.
Heeft u vragen?
Op deze webpagina vindt u de komende maanden meer informatie. Heeft u een specifieke vraag? Stel deze dan via een e-mail aan post@dijkenwaard.nl.