Spelregels dienstenvoucher

De dienstenvoucher is een waardebon waarmee u hulp in kunt kopen. De voucher is voor mensen die tijdelijk hulp in het huishouden nodig hebben.  

Alarm: Het kopen van dienstenvouchers voor huishoudelijke hulp stopt vanaf 1 januari 2024. U kunt openstaande vouchers nog tot en met 31 maart 2024 inzetten.

Doelgroep

U kunt gebruik maken van de Dienstenvoucher van de gemeente Dijk en Waard als u in de gemeente woont (hoofdverblijf) én tot een van de volgende doelgroepen behoort:    

  1. U heeft de leeftijd waarop u AOW krijgt. En u heeft een beperking of ziekte. Hierdoor lukt het niet om zelfstandig of met hulp van uw netwerk uw huis schoon te houden.
  2. U bent een mantelzorger en u zorgt intensief voor een ander. Hierdoor heeft u minder tijd en wilt u zelf hulp voor uw eigen huishouding.
  3. U kunt voor een korte periode (bijvoorbeeld na ziekenhuisopname) niet zelf en met hulp van het gezin en netwerk het huis schoonhouden. Dit kan komen omdat u ziek bent, een handicap heeft of revalideert.

Doel van de Dienstenvoucher

De Dienstenvoucher is een algemene voorziening voor speciale doelgroepen. De voucher komt niet in plaats van de Wmo-maatwerkvoorziening huishoudelijke ondersteuning met als resultaat een schoon en leefbaar huis. Maar de voucher vormt wel een andere keuze: 

  • U kunt voor de vouchers kiezen, zodat u zelf uw eigen ondersteuning kunt regelen, zonder aanvraagprocedure bij de gemeente.
  • De vouchers bieden u af en toe wat extra hulp, zodat u zich langer zelfstandig kunt redden.
  • U stemt met uw aanbieder af welke werkzaamheden u wilt laten uitvoeren met de Dienstenvoucher.
  • Een Dienstenvoucher staat gelijk aan 1 uur hulp of dienstverlening. U kunt maximaal 70 uur hulp of dienstverlening per jaar gebruiken. 

Voorbeelden

Wanneer kan ik een Dienstenvoucher gebruiken?  

  • Extra hulp bij de zwaardere huishoudelijke werkzaamheden, bijvoorbeeld het schoonmaken van de badkamer of keuken. Het gaat om werkzaamheden die voor u te zwaar of valgevaarlijk worden, maar niet wekelijks noodzakelijk zijn. 
  • U kunt met de voucher ook tijdens een korte periode hulp bij het schoonmaken van uw huis krijgen na een ziekenhuisopname. Bijvoorbeeld als u alleen woont en na een beenoperatie met krukken moet lopen. 

Wanneer kan ik geen Dienstenvoucher gebruiken?

  • Huishoudelijk hulp, omdat u zelf door werk of andere activiteiten geen tijd voor huishoudelijk werk heeft of wil maken. 
  • Goedkopere vervanging van uw particuliere huishoudelijke hulp die u zelf al geregeld heeft.
  • Als u een indicatie voor de Wet langdurige zorg heeft.

Kosten, aantal en geldigheid

Kosten

Uw eigen bijdrage is € 7,50 per Dienstenvoucher. De echte kosten voor 1 uur hulp bij het huishouden zijn natuurlijk veel hoger. De gemeente betaalt de rest.

Aantal

U kunt maximaal 10 Dienstenvouchers tegelijk kopen. Daarnaast kunt u in 1 jaar maximaal 70 Dienstenvouchers per huishouden aanvragen.

Geldigheid

Let op: de Dienstenvouchers zijn beperkt geldig. U moet de Dienstenvouchers vóór het einde van het lopende kalenderjaar opmaken. Koop daarom niet te veel vouchers op voorraad en overleg van te voren met uw aanbieder.

Bestellen en betalen

U kunt de Dienstenvouchers online bestellen via het portaal van zorg-lokaal.nl. Maak een account aan. Tijdens het doorlopen van de stappen kunt u kiezen voor een aanbieder.

Let op: we raden u dringend aan (telefonisch) contact op te nemen met de aanbieder die u kiest, voordat u de voucher koopt. Dan kunt u vooraf met hen afstemmen wat zij voor u kunnen doen en wanneer. De aanbieders hebben namelijk niet altijd direct personeel beschikbaar.

U kunt betalen via iDEAL (online bankieren) of via automatische incasso. Wanneer u kiest voor automatische incasso geeft u toestemming om het geldbedrag van de door uw opgegeven bankrekening af te laten schrijven. Beide vormen van betaling verlopen op basis van de SEPA-voorwaarden.

Levering

Binnen 10 werkdagen nadat u de Dienstenvoucher heeft gekocht, neemt de aanbieder contact met u op om de hulp of dienstverlening in te plannen. 

Let op:

Het is beter om vóór de aanschaf van de Dienstenvoucher al contact op te nemen met de aanbieder. Zo weet u of de aanbieder wel kan leveren wat bij u past. Aanbieders zullen hun best doen zo snel mogelijk in te spelen op uw verzoek om ondersteuning. Maar er is soms een wachttijd door personeelsgebrek. Aanbieders moeten dan steeds de verschillende situaties bekijken. Uw situatie wordt daarbij ook bekeken.

Geen terugbetaling

U krijgt helaas geen geld terug als u 1 of meer gekochte Dienstenvouchers niet meer gebruikt. U kunt bij de aanbieder informeren welke afspraken er zijn gemaakt voor annulering en het verplaatsen van een gemaakte afspraak.

Controle van de gegevens

De gemeente betaalt een groot deel van de kosten. Hiervoor krijgen we regelmatig gegevens van Zorg-Lokaal om te zien wat we betalen. Daarbij kunnen we de gegevens controleren met de gegevens van onze eigen administratie van de afdeling Sociaal domein en onze Basisregistratie personen. Als wij verschillen of fouten vinden, kunnen we daarover contact met u opnemen.