Legalisatie handtekening
Met een gelegaliseerde handtekening bewijst u dat uw handtekening echt is. Deze heeft u bijvoorbeeld nodig als u een visum aanvraagt voor een reis. Soms kunnen organisaties ook vragen om een gelegaliseerde handtekening. U kunt uw handtekening in elke gemeente in Nederland laten legaliseren. Dit hoeft niet per se in de gemeente waar u woont. Voor het aanvragen van legalisatie maakt u een afspraak.
Meenemen naar uw afspraak
- Een geldig identiteitsbewijs (paspoort, identiteitsbewijs, rijbewijs of verblijfsvergunning).
- Het document dat u wilt ondertekenen. U tekent het document in het bijzijn van een ambtenaar in het gemeentehuis.
- Pinpas of contant geld.
Wanneer moet een handtekening gelegaliseerd zijn?
Bijvoorbeeld als u:
- garant staat voor iemand die een visum nodig heeft om Nederland te bezoeken. Als u getrouwd of geregistreerd partner bent, moet u beiden uw handtekening zetten om garant te staan voor uw gast;
- een belangrijk document naar het buitenland moet sturen.
Kosten
Omschrijving | Kosten |
---|---|
Legaliseren handtekening | € 23,60 |
Ieder extra document binnen dezelfde afspraak | € 2,60 |