Legalisatie handtekening

Met een gelegaliseerde handtekening bewijst u dat uw handtekening echt is. Deze heeft u bijvoorbeeld nodig als u een visum aanvraagt voor een reis. Soms kunnen organisaties ook vragen om een gelegaliseerde handtekening. U kunt uw handtekening in elke gemeente in Nederland laten legaliseren. Dit hoeft niet per se in de gemeente waar u woont. Voor het aanvragen van legalisatie maakt u een afspraak.

Maak een afspraak

Meenemen naar uw afspraak

  • Een geldig identiteitsbewijs (paspoort, identiteitsbewijs, rijbewijs of verblijfsvergunning).
  • Het document dat u wilt ondertekenen. U tekent het document in het bijzijn van een ambtenaar in het gemeentehuis.
  • Pinpas of contant geld.

Wanneer moet een handtekening gelegaliseerd zijn?

Bijvoorbeeld als u:

  • garant staat voor iemand die een visum nodig heeft om Nederland te bezoeken. Als u getrouwd of geregistreerd partner bent, moet u beiden uw handtekening zetten om garant te staan voor uw gast;
  • een belangrijk document naar het buitenland moet sturen.

Kosten

Omschrijving Kosten
Legaliseren handtekening € 23,60
Ieder extra document binnen dezelfde afspraak € 2,60