Hoe is het gesteld met ons gevoel van veiligheid?

vlnr: Wijkboa Jerzy, wijkagent Cengiz Guney, Karin van der Vliet van het Ogen en Orenproject, en wijkboa Joost, schoven aan om hun licht te schijnen op het thema veiligheid.

Dijk en Waard heeft 27 dorpen en wijken met ongeveer 90.000 inwoners. Om oog te houden voor de behoeften van deze inwoners, is in april 2023 het pro­ject dorps- en wijkgericht werken gestart. Dit project is bedoeld om in contact te blijven met inwoners, ondernemers en organisaties, en gebruik te maken van de kennis en kracht die in de dorpen en wijken aanwezig is. 

De ambitie om samen met de inwo­ners lokale vraagstukken op te lossen, staat in het coalitieakkoord. In april is het project gestart in Noord- en Zuid-Scharwoude en de Schilderswijk, met het streven dit verder uit te brei­den naar meer dorpen en wijken. Er zijn inmiddels meer dan honderd gesprekken gevoerd en verschillende bijeenkomsten georganiseerd met onder andere Bibliotheek Kennemer­waard, MET Dijk en Waard, Wonen Plus Welzijn en Actief Sport en Events.

Een ander belangrijk thema is veiligheid. Hoe ervaren de inwoners het gevoel van veiligheid in hun straat en buurt? Wat geeft een gevoel van onveiligheid, wat kan de wijkagent hierin betekenen en wat doen bewoners zelf? Wijkagent Cengiz Guney, wijkboa’s Jerzy en Joost en Karin van der Vliet van het Ogen en Orenproject schoven aan om hun licht te schijnen op dit thema. Wat vinden ze van de uitkomsten van de bijeenkomsten, wat heeft ze verrast en vooral: wat gebeurt er nu verder mee? 

Fixi app

“Het woord dat je het meeste hoorde op de bewonersbijeenkomsten, was Fixi-app,” zegt Karin, die als raadslid van de gemeente en als coördinator van het Ogen en Orenproject bij alle avonden aanwezig was. “Het blijkt een ideale manier om overlast, van een losliggende stoeptegel tot een niet werkend verkeerslicht, te melden. Ik hoor van veel mensen dat er vrijwel meteen op wordt gereageerd door het stadsbedrijf en dat het snel wordt opgelost.”

Wijkagent

Voor overlast van hangjeugd of problemen met de buren kun je niet in deze app terecht. Daarvoor bel je de politie. Cengiz: “Via het algemene meldnummer komen die meldingen bij ons, de wijkagenten, terecht. Zeker in het geval van burenruzies helpt het vaak al als er een luisterend oor is van een objectief iemand. Als wij er niet meteen uitkomen, schakelen we buurtbemiddeling in. Wordt het helemaal akelig en worden er strafbare feiten gepleegd, dan wordt het opgeschaald naar de politie.” 

Terugkoppeling op melding

Karin geeft aan dat inwoners bij haar aangeven dat er niet altijd terugkoppeling plaatsvindt nadat er een melding is gedaan naar de wijkagenten. “Dat zou zeker moeten,” reageert Cengiz. “Dat zijn wij wettelijk verplicht. Maar misschien kunnen we niet meteen reageren, omdat sommige zaken tijd kosten. Dan lijkt het alsof de politie niks doet, maar achter de schermen gebeurt er natuurlijk van alles.” Hij adviseert de inwoners van Dijk en Waard dan ook om vooral te melden. “Ook als je iets niet zeker weet, maar het slechts een onderbuikgevoel betreft. Beter een keer te vaak voor niks gemeld dan te laat.” 

Ogen en Orenproject

Bij het Ogen en Orenproject is dit ook heel belangrijk. Karin: “Je leert anders naar je omgeving te kijken en ziet sneller of er iets niet klopt. Wij spreken overtreders niet aan, maar maken een melding bij de wijkagent. Onze rol is vooral die van signaleren en preventief aanwezig zijn. Ik merk ook dat inwoners het soms fijner vinden om iets bij ons aan te geven dan de politie te bellen. Die drempel is vaak te hoog.” 

Wijkboa’s

Jerzy is samen met zijn collega Sheena wijkboa in de dorpskernen van Langedijk. Boa is de afkorting voor Buitengewoon Opsporingsambtenaar, ook wel bekend als handhaver. “Wij zorgen ervoor dat iedereen in de gemeente zich aan de regels houdt op het gebied van leefbaarheid. We handhaven op veelvoorkomende overlastmeldingen zoals afval op straat, verkeersovertredingen, maar ook jeugdoverlast. Als boa moet je vooral veel van praten houden,” zegt Jerzy met een lach. “In dit werk is praten belangrijker dan een boete uitschrijven of een aanhouding verrichten. Want dan ben je eigenlijk al een grens over. Met een waarschuwing komen we er in de meeste gevallen al wel uit. Of beter nog: uitleggen wat er misgaat.” 

Verkapte parkeerwachter

Werd een boa eerder nog gezien als een verkapte parkeerwachter, tegenwoordig hebben ze er een flink aantal bevoegdheden bijgekregen. “Dat maakt ze voor ons zeer waardevol,” zegt Cengiz. “In Dijk en Waard hebben we een hele goede samenwerking met de boa’s, zo houden we elke woensdag een spreekuur in De Binding en op dinsdag in het gemeentehuis in Heerhugowaard. Zo houden we elkaar goed op de hoogte, horen we wat er leeft in de gemeenschap en kunnen we meteen inschatten wie of wat er nodig is om een probleem op te lossen. Ook gaan we regelmatig samen op pad.”

Handhaving op het water

In Zuid-Scharwoude en Broek op Langedijk is boa Joost veel op het water te vinden. Nu is hij nog overwegend preventief aanwezig. Naar aanleiding van een pilot die landelijk is gedraaid, zullen binnenkort de bevoegdheden voor boa’s worden uitgebreid, zodat hij ook op het water kan handhaven. “Nu laat ik voornamelijk zien dat ik er ben, ik signaleer overlast en spreek mensen erop aan. Als het uit de hand loopt, maak ik er melding van bij de politie, maar dan is het vogeltje natuurlijk al gevlogen. Het is mooi als ik straks op het water ook mag handhaven en boetes kan uitdelen. Dat is soms nodig omdat jonge overtreders vrij hardleers zijn”, zegt hij met een knipoog. 

Verdraagzaamheid 

Aan de andere kant is het ook een beetje geven en nemen, vindt ook de wijkagent. “Als het mooi weer is wil je die muziek hard aanzetten, met je vrienden op het water zijn of lekker de barbecue aansteken en lang buiten zitten. Ik zie wel dat er tegenwoordig steeds minder verdraagzaamheid is. Mensen maken soms ruzie om de gekste dingen, je ziet het ook terug in het verkeer. Daarom is dat gesprek zo belangrijk. En ik maak me niet zo snel druk, laat maar razen.” Jerzy vult aan: “Ik krijg soms scheldwoorden naar mijn hoofd, als mensen het irritant vinden om ergens op aangesproken te worden. Dat verbaast me wel, maar het raakt me niet.” 

Mooi werk

Gelukkig kunnen de handhavers de inwoners vooral vaak helpen, het is waarom ze voor dit vak hebben gekozen. En het maakt het werk leuk. Jerzy vertelt met een grote lach: “We kregen laatst een melding van een loslopend hondje zonder eigenaar in de buurt. Na een tijdje zoeken konden we het hondje met zijn baasje herenigen. Iedereen blij. Zulke dingen maken mijn dag helemaal goed.”

Informatie over spreekuren

Houd voor de data en tijden van de spreekuren van de wijkagenten met de boa's de huis-aan-huis bladen in de gaten. U kunt Cengiz of zijn collega Daphne ook mailen op cengiz.guney@politie.nl / daphne.hofmans@politie.nl of bereiken op 0900-8844.