Contactcirkel van Wonen Plus Welzijn is veel meer dan een belrondje alleen

Het is meteen een gezellig duo: er wordt volop gekletst over van alles en nog wat. Toch is een van de twee best eenzaam, terwijl de ander daar graag wat aan wil doen. Daarom zijn ze allebei aangesloten bij de contactcirkel van Wonen Plus Welzijn. Gerda als deelnemer en Elly als vrijwilliger.

Simpel

Het principe is simpel: De contactcirkel start dagelijks om 8.30 uur door een vrijwilliger, die deelnemer 1 belt. Die belt weer met nummer 2, totdat de cirkel rond is en de vrijwilliger weer wordt gebeld. Geeft iemand geen gehoor, dan geeft de deelnemer dit door aan de vrijwilliger. Die neemt contact op met het sleuteladres, een andere contactpersoon van een deelnemer, zodat die actie kan ondernemen. 

Uitkomst

De reden om zich op te geven voor deze belcirkel is voor Gerda net zo simpel: “Ik ben geboren en getogen in Rotterdam en ben ooit voor de liefde naar Heerhugowaard verhuisd. Die liefde ging over, waardoor ik nu al geruime tijd alleen ben. Ik heb het op papier eigenlijk prima voor elkaar,  maar heb niemand om dat mee te delen.” Bij Gerda ontbreekt het sociale netwerk van familie en vrienden. “Als ik echt in nood ben dan schakel ik weleens een overbuurman in, die heeft me vandaag ook naar De Binding gebracht voor dit gesprek. Maar dat blijft verder bij oppervlakkig contact.”

Vanwege gezondheidsproblemen is Gerda beperkt in haar bewegingsvrijheid en de kleinste dingen kosten veel energie. Toch staat deze goedlachse en nuchtere Rotterdamse dame zeker positief in het leven. Ze heeft ook meteen een gezellige klik met Elly, de vrijwilligster van Wonen Plus Welzijn. “Door mijn slechte conditie ben ik wel veel aan huis gekluisterd. Ik trek het niet om nog helemaal naar Rotterdam te rijden of te treinen om oude bekenden op te zoeken. Laat staan dat ik erop uit ga om nieuwe mensen te leren kennen. De contactcirkel is daarom echt een uitkomst voor mij.”   

Praatje

Elke ochtend wordt Gerda gebeld door een andere deelnemer van de contactcirkel, waarna zij weer iemand anders belt van de lijst, volgens een vaste volgorde. In de basis is dit bedoeld om even te checken of alles oké is, maar het brengt Gerda veel meer. “Ik vind het echt het hoogtepunt van mijn dag, dat meen ik. Het praatje, de lach, de interesse die men in jou toont en de structuur die het aan de dag geeft: ik vind het een geweldig initiatief. Ik kijk echt uit naar het contactmoment en kan er de hele dag weer op teren.”

Ze ziet het ook als opstapje naar een volgende stap in haar strijd tegen het vele alleen zijn, dat soms best eenzaam kan zijn. “Voor nu brengt mij dit genoeg, maar via Wonen Plus Welzijn kan ik straks misschien wel wat meer ondernemen om mensen te leren kennen. Maar alles op zijn tijd.”

Waardevolle contacten

Elly vindt het verhaal van Gerda heel herkenbaar en bevestigt de informatie over toenemende eenzaamheid. “Niet alleen onder ouderen, want Gerda is bijvoorbeeld nog maar 66 jaar oud. De contactcirkel is ook niet per se bedoeld voor ouderen, al zien we wel dat die er het meest gebruik van maken. Ik doe dit werk als belvrijwilliger al 25 jaar en zie de vraag door de jaren heen wel toenemen. Ook onder jongere mensen, want eenzaamheid komt in alle leeftijdsgroepen voor. Het dagelijks contact hebben via een belcirkel is voor veel deelnemers dan ook heel waardevol. Ik ken wel voorbeelden van contactgroepen waar vriendschappen zijn ontstaan of waar de deelnemers elkaar eens in de zoveel tijd zien tijdens een ontmoetingsmiddag." 

Goed luisteren

Ze begon ooit als vrijwilliger toen het bellen echt nog was bedoeld als controle middel: is iedereen van de lijst in orde en door. Waarom ze ooit met dit werk begon weet ze eigenlijk niet meer. “Omdat het voldoening geeft om iets voor je medemens te doen, denk ik. En ik kan goed luisteren, dat is ook heel belangrijk.” De contactcirkel is namelijk steeds meer een sociaal middel geworden om contact te houden, om een bekende stem te horen. “Het is altijd fijn als iemand vraagt hoe het met je gaat, toch? Zeker als je alleen woont en niet dagelijks met anderen in contact komt.” Elly is dus eigenlijk onmisbaar, want als zij ontbreekt dan mist er een belangrijke schakel in de cirkel van bellers. “Nou, dit werk kun je ook ziek in bed doen hoor”, lacht ze. “Dat is weleens voorgekomen omdat ik de mensen niet in de steek wil laten. Maar natuurlijk ga ik ook gewoon op vakantie en dan wordt er een vervanger geregeld.”

Ziek en zeer

Wel merkt Elly dat de deelnemers van de contactcirkel een vertrouwde stem op prijs stellen, iemand die al een beetje weet wie je bent en wat je verhaal is. “Maar praktisch gezien is het ook een belangrijk middel bij ziek en zeer, zo zal iemand nooit langer dan een dag in een benarde situatie zijn. Als iemand is gevallen - of erger - en die neemt de telefoon niet op, dan gaat meteen de noodtoestand in werking. Elke deelnemer heeft een sleutelcontact, een persoon die wordt gebeld op het moment dat iemand de telefoon niet beantwoordt.”

Gerda besluit op z’n Rotterdams: “Dus zo ken je nooit heel lang gewond of dood leggen lopen wezen. Dat is een geruststellende gedachte. Ja toch?”

Ook deelnemen aan de cirkel?

Wie graag de dag met een contactmoment begint, is van harte welkom bij een van de bestaande groepen. De contactcirkel in Dijk en Waard is onderdeel van het Thuisabonnement van Wonen Plus Welzijn. Meer weten of aanmelden? Neem contact op met tel. 0226-318050 of tel. 072-5717170. Of stuur een e-mail naar dijkenwaard@wonenpluswelzijn.nl.