Foto van Alton glastuinbouwgebied

Alton: glastuinbouwgebied

Categorieën

  • Heerhugowaard
  • Woonomgeving
  • Ondernemen

Het Alton-gebied in Heerhugowaard is het oudste glastuinbouwgebied in Noord-Holland Noord. Het gebied is 220 hectare groot en werd in de jaren '70 en '80 ontwikkeld voor rozenteelt.

Sinds 2013 werken verschillende partners samen aan het vernieuwen van Alton. Dit zijn:

  • Gemeente Dijk en Waard
  • Provincie Noord-Holland
  • Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland-Noord
  • Rabobank
  • Ondernemers (OVAL)
  • HVC
  • Greenport 

Ook de buurgemeente Koggenland was betrokken. De afspraken over de ontwikkeling staan in het Gebiedsakkoord Alton van 2019. In juni 2024 is dit akkoord geactualiseerd. Buurgemeente Koggenland stapte toen uit het akkoord. Door het akkoord bij te werken, weten alle partijen wat er nodig is in Alton. Ook is er een actueel uitvoeringsprogramma.

Gebiedsakkoord

De 8 partners werken samen aan het Gebiedsakkoord. Vooral HVC, de gemeente, ondernemers/OVAL en de gebiedscoördinator zijn actief. Het verduurzamen van het gebied heeft voorrang.

Belanghebbenden hebben het “Gebiedsakkoord Alton en omliggende buitengebied” ondertekend. Dit document heeft een juridische status tot en met december 2030. Hierin staan gezamenlijke doelstellingen en acties. Deze zijn belangrijk voor een toekomstbestendig glastuinbouwgebied. De thema’s zijn ‘energie’, ‘ruimte’ en ‘bereikbaarheid & veiligheid’. Deze doelstellingen leiden tot deelprojecten.

In het akkoord staat ook hoe te verduurzamen. De “Gebiedsvisie energie” van eind 2020 bevat deze plannen. In juni 2024 is het akkoord geactualiseerd met een uitvoeringsprogramma. Dit geeft inzicht in de inspanningen die nodig zijn.

Energie: De weg naar een duurzame toekomst

Om de klimaatdoelstellingen te halen, zetten we in op verduurzamen en minder energieverbruik. Alton is binnen de Regionale Energiestrategie (RES) een zoekgebied voor wind- en zonne-energie. In de RES staat waar we duurzame energie kunnen opwekken in Noord-Holland. Deze plekken heten zoekgebieden.

Verduurzamen is belangrijk in het Gebiedsakkoord Alton. De gebiedspartners willen dat er in 2030 energieneutraal gewerkt wordt in dit gebied. Sommige ondernemers zijn al aangesloten op het warmtenet regio Alkmaar. Ook gebruiken veel ondernemers nu energiezuinige ledverlichting.

Aardwarmte

In januari 2019 werd het warmtenet regio Alkmaar uitgebreid naar Alton II. Vooral glastuinbouwbedrijven zonder (nacht)verlichting zijn aangesloten. HVC onderzoekt verdere uitbreiding van het warmtenet in Alton. Meer weten? Lees het artikel over op www.hvcgroep.nl(Verwijst naar een externe website) of kijk voor meer informatie over aardwarmtebron in Alton op www.aardwarmtealton.nl(Verwijst naar een externe website).

Windenergie

Windenergie levert energie als de zon niet schijnt. Dit is handig voor glastuinbedrijven. HVC onderzoekt de mogelijkheid van windenergie in Alton. Dit past binnen de RES en het Coalitieakkoord. Het onderzoek is nog in een vroeg stadium. Er is vervolgonderzoek nodig naar ruimte, veiligheid, slagschaduw, geluid, natuur en energieopbrengst. Veranderende wetgeving beïnvloedt dit project. Meer weten? Lees over windenergie op www.hvcgroep.nl(Verwijst naar een externe website).

Bereikbaarheid en veiligheid

Het Verkeersplan Alton is belangrijk in het gebiedsakkoord. Dit plan werd begin 2020 vastgesteld en in 2023 geactualiseerd door onderzoeks- en ingenieursbureau Antea. Het onderzoek keek naar ontwikkelingen in Alton en de Noord. Ook de zorgen van bewoners over verkeersdrukte en snelheid zijn onderzocht.

Om het Altongebied fietsveilig en bereikbaar te houden, zijn korte termijn werkzaamheden uitgevoerd. Veel hiervan werd voorjaar 2024 afgerond. Bewoners en ondernemers werden in juli 2023 geïnformeerd. De actualisatie werd in het voorjaar 2024 vastgesteld door het college. Belangrijke vervolgstappen zijn de aansluiting N242-Schoutenbosweg en een rotonde op het kruispunt Hasselaarsweg-Altonstraat-Vaandeldrager.

Op 24 september 2024 werden werkzaamheden rondom Hasselaarsweg-Pannekeetweg en Hasselaarsweg-Middenweg gepresenteerd. Deze werkzaamheden – het plaatsen van verkeerslichten - worden eind 2024 uitgevoerd. Bekijk de samenvatting van de meest gestelde vragen voor Altonstraat, Plaetmanstraat en Laanderweg, Hasselaarsweg.

Uitbreiding

Alton breidt uit aan de noordzijde van Alton I en Alton II. Hier komen nieuwe bedrijven. Het gebiedsakkoord voorziet ook uitbreiding ten zuiden van de Hasselaarsweg (Alton III). In 2018 wijzigde de provincie de glasgrens. Dit staat in de gebiedsvisie De Vaandel Noord. Het ontwerp bestemmingsplan De Vaandel Noord lag ter inzage en eind 2024 of begin 2025 volgt besluitvorming.

De korte termijn werkzaamheden aan de Altonstraat zijn afgerond. De berm kreeg verharding en het asfalt een nieuwe toplaag. De gemeente sprak met vertegenwoordigers van de Noord over een wandelroute: Middenweg-Hasselaarsweg-Altonstraat-Plaetmanstraat. Bij de Altonstraat kwam een schelpenpad aan de westzijde. Dit maakt lopen langs de Altonstraat veiliger. Het verkeersplan noemt een keerlus 700 meter noordelijker als middellange termijn oplossing. Dit helpt bij de uitbreiding van Alton I en ontziet de Middenweg. Een verlenging tot de Laanderweg is niet meer aan de orde. Dit leidt tot meer sluipverkeer.

De Plaetmanstraat is smal. Het verkeersplan 2020 wil vrachtverkeer hier verminderen. Gesprekken met de huidige ondernemer zijn belangrijk. De straat blijft eenrichtingsverkeer.

Kan de stoep in de Plaetmanstraat worden verlengd?

Voor de wandelroute de Noord was een tegelpad aan de zuidzijde gepland. Dit bleek niet mogelijk door ruimtegebrek en andere obstakels. Wandelaars moeten oversteken en een stukje over de weg lopen. In het vierde kwartaal van 2024 komt een tegelpad tussen de Leliehofstraat en de Wolfshop naar Reinderseiland.

Hoe omgaan met extra zebrapaden?

De veiligheid van een oversteek hangt af van snelheid, intensiteit, lengte en zicht. Als een van deze factoren niet voldoet, moet dit eerst verbeterd worden. Een zebrapad kan helpen bij hoge intensiteiten, maar biedt op zichzelf geen veiligheid.

In het najaar van 2023 werd het deel vanaf de Middenweg aangepakt. Er zijn geen extra werkzaamheden gepland. De wegmarkering komt nog en groen wordt in het najaar van 2024 aangeplant. De aansluiting op de Altonstraat komt er waarschijnlijk niet.

Op 24 september 2024 kregen bewoners uit De Noord informatie over de Hasselaarsweg. Dit ging over bereikbaarheid en veiligheid tijdens de werkzaamheden aan de Zuidtangent in het Stationskwartier. Voor De Noord komt er een tijdelijke verkeerslichtmaatregel. Bewoners deelden zorgen en verbeterpunten. Het projectteam van Project Statoinsgebied Dijk en Waard Fase 1 (spooronderdoorgang Zuidtangent) neemt de opmerkingen mee bij de uitvoering.

Informatiemarkt

Op 7 oktober 2024 was er een informatiemarkt in het Talland College. Hier kwamen bereikbaarheid en veiligheid tijdens de werkzaamheden aan de Zuidtangent opnieuw aan bod.

Extra verkeer

De gemeente verwacht tijdelijk extra verkeer op beide wegen tijdens de werkzaamheden. De T-splitsing Hasselaarsweg – Middenweg is nu al druk in de spits. Dit wordt tijdens de werkzaamheden erger. Verkeer dat nu de Zuidtangent gebruikt, zoekt andere routes. Primaire omleidingsroutes vermijden de Hasselaarsweg en Middenweg. Toch zullen lokale automobilisten andere routes proberen.

Verkeersverschuiving

De gemeente verwacht een grote verkeersverschuiving rond Heerhugowaard door de tijdelijke afsluiting van de Zuidtangent. Het is belangrijk om zoveel mogelijk verbindingen open te houden. Dit voorkomt vertraging tijdens de werkzaamheden. We accepteren een tijdelijke toename van verkeer op de Alton- en Plaetmanstraat. Het inrijverbod voor vrachtverkeer vanaf de Middenweg blijft. De gemeente ziet nu geen noodzaak voor extra veiligheidsmaatregelen op de Plaetmanstraat en de Altonstraat. We blijven de situatie monitoren.