Gebruik gemeentegrond

Gemeentegrond is bedoeld voor algemene voorzieningen. Denk hierbij aan wegen, leidingen of aan openbaar groen. Hier maken we allemaal gebruik van.

Er zijn ook stukken gemeentegrond die geen functie hebben en die grenzen aan een woning.
Dit noemen we snippergroen. In sommige gevallen is het mogelijk om snippergroen te kopen of huren van de gemeente.

Wilt u snippergroen kopen of huren voor het uitbreiden van uw tuin? Of heeft u wellicht al gemeentegrond in gebruik en is hiervoor nog niks geregeld? Op deze pagina leest u meer over het huren of kopen van gemeentegrond.

Aanvragen gebruik gemeentegrond

Wilt u weten wat de mogelijkheden zijn voor het huren of kopen van gemeentegrond bij uw woning? Dant kunt u hiervoor een aanvraag doen. U doet dit via het contactformulier. Houd de volgende informatie bij de hand:

  • Een tekening en/of foto waarop de locatie van de grond duidelijk wordt aangegeven.
  • Een inschatting van de grootte van de grond.
  • Een toelichting waarvoor u de grond wilt gebruiken en hoe u het wilt inrichten.
  • Contactgegevens (naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres).
  • Een vermelding of u eigenaar of huurder bent van het aangrenzende perceel.

Wij nemen binnen 12 weken een beslissing.

Alarm:

LET OP! Heeft uw aanvraag betrekking op een nieuwbouwwijk of recente wijk, dan wordt uw aanvraag niet in behandeling genomen volgens het Snippergroenbeleid. (pdf, 665 KB)

Contactformulier Snippergroen

Huurt u snippergroen en wilt u dat graag stopzetten? Vul dan het contactformulier in. U krijgt binnen 12 weken reactie van de gemeente.

Voorwaarden

Of u de grond kunt kopen hangt af van verschillende onderdelen, namelijk:

  • Of u eigenaar bent van de woning waar de grond direct aan grenst
  • De ligging
  • De verkeersveiligheid
  • De sociale veiligheid
  • De aanwezigheid van kabels en leidingen.

Ook moet er rekening gehouden worden met:

  • De toekomstplannen
  • Het behoudt van logische erfgrenzen
  • Stedenbouw, groenstructuur
  • Het bestemmingsplan
  • Het milieu. 

Wanneer verkoop mogelijk is, ontvangt u van ons een voorstel.

Koopprocedure

Bent u akkoord met ons verkoopvoorstel? Dan sturen wij u de koopovereenkomst op. Deze koopovereenkomst ondertekent u en stuurt u terug naar de gemeente. Dan ondertekent de gemeente de koopovereenkomst. Daarna sturen wij een door beide partijen getekende exemplaar terug naar u en de notaris. Vervolgens maakt de notaris de koop officieel door het opstellen van een akte. Deze akte word ingeschreven in de openbare registers van het Kadaster.

Kopen van grond door andere bewoners in uw straat

Dit is in beginsel niet mogelijk. We vinden het niet wenselijk dat bewoners gemeentegrond kopen dat niet direct aan het eigen perceel grenst. Alle situaties worden per geval bekeken. Als er meerdere bewoners grenzen aan dezelfde strook gemeentegrond, dan wordt contact opgenomen met alle bewoners.  

Bouwen op aangekochte gemeentegrond

De bouwmogelijkheden die ontstaan door aankoop van de strook gemeentegrond zijn afhankelijk van de bestemming die op de grond rust. De te verkopen grond heeft vaak de bestemming ‘tuin/erf’ of ‘groen. Het bebouwen van deze grond is dan volgens het bestemmingsplan vaak niet toegestaan. Indien u op de gekochte strook grond wil bouwen is hier vaak een vergunning voor nodig. Bij het omgevingsloket kunt u controleren of u een vergunning nodig heeft.

Aankoop van gemeentegrond en de WOZ-waarde

Als u na 1 januari 2022 grond van de gemeente koopt, heeft dit geen invloed op de WOZ-waarde van uw woning in 2022. In 2023 wordt uw perceel opnieuw gewaardeerd aan de hand van de marktwaarde. Afhankelijk van deze marktwaarde stijgt (bij een aantrekkende markt) of daalt (bij een dalende markt) de WOZ-waarde van uw woning. U betaalt dan meer of minder onroerende zaakbelasting.

In uitzonderingssituaties is het huren van een strook gemeentegrond mogelijk. Verhuur kan soms als er belangrijke kabels en/of leidingen in de strook gemeentegrond liggen. Ook wordt verhuur bekeken indien de strook gemeentegrond niet voor verkoop in aanmerking komt vanwege toekomstige ontwikkelingen

Huurkosten

De huurprijs is momenteel € 3,84 per m². De huurprijs wordt jaarlijks op 1 januari aangepast, op grond van de dan geldende en gepubliceerde grondprijzennotitie van gemeente Dijk en Waard en de in die notitie genoemde grondprijzen voor de verhuur van percelen openbaar groen/Snippergroen. Bij verhuur zijn er geen bijkomende kosten.

Bestaande huurovereenkomsten

Bestaande gebruiks- of huurovereenkomsten veranderen we niet. U kunt als huurder van de strook gemeentegrond een verzoek tot aankoop indienen. Of de strook gemeentegrond daadwerkelijk verkocht kan worden hangt af van verschillende factoren.  

De grondprijs voor gemeentegrond wordt jaarlijks vastgesteld door het college van B&W.

  • De verkoopprijs van de grond wordt berekend op basis van de Nota Grondprijzen 2023. De grondprijs snippergroen is op dit moment € 128,- m² kosten koper.
  • Als grond moeilijk beheer- of bereikbaar ligt, is de grondprijs € 76,00 per m² kosten koper.
  • Als de grond aan het water ligt, wordt de aanwezige beschoeiing ook verkocht. Als compensatie voor de kosten van het onderhoud aan de beschoeiing, geldt een korting op de verkoopprijs van € 103,- per meter beschoeiing.

De beschoeiing wordt eigendom van de kaveleigenaar. Die is ook verantwoordelijk voor onderhoud en vervanging.

Wanneer de beschoeiing wordt vervangen/hersteld moet dat zodanig plaatsvinden dat de waterloop niet wordt versmald. Een eventuele nieuwe beschoeiing mag niet vóór de bestaande worden aangebracht, maar moet op dezelfde plaats worden teruggezet of verder naar achteren richting perceel. Voor het vervangen van de beschoeiing is een melding bij het hoogheemraadschap vereist.

Kostenoverzicht kosten koper

Gemeentegrond wordt kosten koper verkocht. Dat betekent dat de overdrachtsbelasting en de notaris- en kadasterkosten voor rekening komen van de koper. Deze kosten betaalt u naast de koopsom. Om u een inschatting te geven van deze kosten hebben wij onderstaand overzicht opgesteld.

Overdrachtskosten

Overdrachtsbelasting 10,40% van de verkoopprijs

Kosten van de notaris

  • Akte van levering tussen € 450,- en € 650,- (excl. btw)
  • Bijdrage Wet Kwaliteitsfonds Notariaat € 8,22  (excl. btw)
  • Onderzoekskosten Kadaster tussen € 30,- en € 60,- (excl. btw)

Genoemde tarieven zijn indicatief en kunnen per notaris variëren. De notaris kan aanvullende kosten in rekening brengen voor het vestigen van een zakelijk recht of voor het opstellen van een volmacht. Voor een exacte kostenopgave kunt u informeren bij de notaris.

B&L Notarissen

Wij hebben met B&L Notarissen vestiging Dijk en Waard, Keizelbos 1, 1721 PJ Broek op Langedijk een gereduceerd tarief afgesproken. Dit versnelt het overdrachtsproces.

Vrije notariskeuze

Als koper heeft u de vrijheid om zelf uw notaris te kiezen. U kunt dus ook een notaris kiezen van buiten de gemeente. Houdt u er rekening mee dat de tarieven per notaris kunnen verschillen.

Kadasterkosten

Inschrijving akte Kadaster € 144,50 
Splitsing perceel Kadaster € 176,- of  € 475,- 

De splitsingskosten zijn afhankelijk van de grootte en inrichtingskenmerken van het perceel.

Betaling

Als u niet in één keer wilt betalen, dan kunt u een betalingsregeling aanvragen. U kunt kiezen om in 12 of 4 termijnen te betalen. In geval van een betalingsregeling geldt dat slechts betaling per automatische incasso mogelijk is.

In sommige situaties wordt er oneigenlijk gebruik gemaakt van gemeentegrond. Inwoners gebruiken dan gemeentegrond voor privégebruik, zonder dat er (schriftelijke) afspraken zijn gemaakt. Vaak zijn inwoners zich hier niet van bewust. Daarom willen wij deze situaties graag aanpakken en waar mogelijk het gebruik van de grond voortzetten, door de grond aan de gebruiker te verkopen of verhuren.

Hoe weet de gemeente dat u grond in gebruik heeft genomen?

Wij hebben een inventarisatie uitgevoerd. Door verschillende luchtfoto’s te vergelijken met de kadastrale gegevens van het kadaster vermoeden wij dat u mogelijk gemeentegrond in gebruik heeft. Het kadaster houdt bij wie eigenaar is van welke grond.

Gelijkheidsbeginsel

Ons uitgangspunt hierbij is dat we de feitelijke en juridische situatie zoveel mogelijk met elkaar in overstemming brengen. Hierbij vinden we het gelijkheidsbeginsel erg belangrijk. Wij willen dat de voorwaarden van het gebruik van snippergroen gelijk is voor nieuwe én bestaande gebruikers. Daarnaast is het onze wettelijke taak om op te treden tegen oneigenlijk gebruik en het mogelijk verlies van grond.

Aanpak van oneigenlijk gebruik

Wij informeren bestaande gebruikers per brief over het gebruik van gemeentegrond. Hierin leggen wij uit waar en hoeveel gemeentegrond er vermoedelijk wordt gebruikt. Ook informeren we over het mogelijk verder gebruiken van de grond en hoe we te bereiken zijn. Bij deze brief sturen we ook een situatietekening en het Kompas Snippergroen mee. Deze geeft overzichtelijk weer hoe het proces verder loopt.

Als de vorige eigenaar van de woning u niet op de hoogte heeft gesteld van het gebruik

Dit is een zaak tussen u en de vorige eigenaar. De gemeente is hierbij geen partij. De gemeente kijkt naar de situatie op dit moment en constateert dat u als huidige eigenaar van deze woning gemeentegrond gebruikt.  

Als u geen afspraken met ons maakt

Als u geen afspraken met ons maakt over het gebruiken van de strook gemeentegrond dan gaan wij ervan uit dat u de strook gemeentegrond teruggeeft aan de gemeente. Wij zullen u hiervoor een brief sturen met daarin het verzoek om de strook gemeentegrond binnen een redelijke termijn terug te geven. Geeft u hier geen gehoor aan? Dan zijn wij helaas genoodzaakt om (juridische) vervolgstappen te ondernemen. Wij hopen dat het niet zover hoeft te komen.

Persoonlijk contact

Een dergelijke brief roept mogelijk vragen open soms hebben we de situatie verkeerd ingeschat. Daarom vinden wij persoonlijk contact erg belangrijk. Graag zelfs, want zo lossen we het samen sneller op. Wilt u hierover spreken met één van de medewerkers? Neem dan contact op met de Gemeente Dijk en Waard en vraag naar de afdeling Snippergroen.

Na het terugvorderen of teruggave van een strook gemeentegrond

Na teruggave van de gemeentegrond wordt deze opnieuw beplant door de buitendienst. Het is de bedoeling dat de beplanting past bij het omliggend en/of aansluitend openbaar groen. Dat gebeurt tijdens het plantseizoen. De beste periode om groen te planten is tussen oktober en mei. Het kan daardoor voorkomen dat het iets langer duurt voordat er geplant wordt.

Voordat de gemeente overgaat tot de verkoop van gemeentegrond, wordt onderzocht of het stukje grond kan worden uitgegeven. Dit doen wij aan de hand van vaste uitgiftecriteria. Gemeentegrond wordt bijvoorbeeld niet verkocht als het nog een functie voor de openbare ruimte vervult. Dit geldt ook voor wanneer er kabels of leidingen in de grond liggen.

Wanneer verkoop geen optie is, kijken wij of het verhuren van de grond een mogelijkheid is.

Er zijn ook situaties waarbij gebruik wordt gemaakt van gemeentegrond, waar dit niet bij ons is geregistreerd. In deze situaties scheppen wij graag duidelijkheid en bekijken we welke mogelijkheden er zijn voor het verdere gebruik van de grond.

Als gemeentegrond al lange tijd wordt gebruikt en zelfs in bezit genomen is, dan kan er na een bepaalde termijn sprake zijn van verjaring. Verjaring bij gemeentegrond wil zeggen dat het eigendomsrecht van de oorspronkelijke eigenaar, in dit geval de gemeente, is overgegaan op de inbezitnemer doordat de rechtsvordering is verjaard. Dit komt soms voor waardoor we graag uitleggen welke vormen van verjaring er zijn en hoe wij hier als gemeente mee omgaan.

Uitgangspunten verjaring

We hanteren bij verjaring een aantal uitgangspunten op basis van landelijke wetgeving en rechtspraak:

  1. Het eigendom is in Nederland heel goed beschermd. Van verjaring is niet snel sprake. Dit geldt in het bijzonder voor gemeentegrond. Een beroep op verjaring dient dan ook aan strikte vereisten te voldoen.
  2. Degene die zich op verjaring beroept, moet kunnen bewijzen dat er sprake is van verjaring.
  3. Is sprake van verjaring, dan werkt de gemeente in beginsel mee aan de erkenning van deze verjaring.
  4. Het in bezit nemen en houden van gemeentegrond, wetende dat deze grond eigendom is van de gemeente, is onrechtmatig en kan leiden tot een schadevergoeding.
  5. Bij eventuele toewijzing van het beroep op verjaring draagt de verkrijger de kosten van inschrijving van verjaring in de openbare registers. De gemeente vergoedt niet de eventueel gemaakte kosten die met een beroep op verjaring samenhangen.

Verjaringsvormen

Er zijn twee vormen van verjaring: verkrijgende verjaring en bevrijdende verjaring. Bij verkrijgende verjaring geldt een verjaringstermijn van 10 jaar en zal sprake moeten zijn van handelen te goeder trouw. Bij bevrijdende verjaring geldt een verjaringstermijn van 20 jaar, waarbij handelen te goeder trouw geen vereiste is. Bij beide vormen van verjaring zal wel sprake moeten zijn van bezit.

Bezit

Bezit betekent dat iemand de gemeentegrond minimaal 10 dan wel 20 jaar voortdurend, onafgebroken, ongestoord, openbaar en ondubbelzinnig in gebruik heeft gehad. Of er sprake is van bezit kan per situatie verschillen. Het gaat erom welke handelingen zijn verricht op de betreffende gemeentegrond en hoe de grond er uit heeft gezien.

Om een geslaagd beroep op verjaring te doen dient u bewijsmateriaal aan te leveren waaruit blijkt dat u de strook gemeentegrond minimaal twintig jaar voortdurend, onafgebroken en ondubbelzinnig in bezit heeft. Van bezit kan sprake zijn als er een ondoordringbare erfafscheiding aanwezig is die uw perceel inclusief strook gemeentegrond afbakent voor derden.

Schadevergoeding

Bij een geslaagd beroep op verjaring verliezen wij onze grond. Uit rechtspraak blijkt dat eigendomsverlies door verjaring het gevolg kan zijn van onrechtmatig handelen. In sommige gevallen kunnen wij daarom een schadevergoeding eisen van de nieuwe eigenaar. Meestal zal de schadevergoeding een geldbedrag zijn. Hierbij hanteren wij de grondprijs van gemeentegrond. In plaats van geld kunnen wij ook de teruglevering van de grond eisen. Bijvoorbeeld bij een dringende reden als de grond nodig is voor een herinrichting van het openbaar gebied, of indien er kabels en leidingen in de grond liggen die toegankelijk moeten blijven. Een geslaagd beroep op verjaring kan dus leiden tot een schadevergoeding, waardoor naast de inschrijvingskosten ook nog een schadevergoeding dient te worden betaald.

Beroep op verjaring

Wilt u een beroep op verjaring doen? Dan kunt u dit schriftelijk of per e-mail aan ons laten weten waarbij u uw stelling onderbouwd met bewijs. Bij verjaring geldt het juridische uitgangspunt: ‘wie stelt, bewijst’. In dit geval stelt u dat de strook gemeentegrond verjaard is, dus dient u dit ook te bewijzen. De bewijslast ligt dus bij u als bewoner. 

Bewijs kunnen gedateerde foto’s, video’s of ander beeldmateriaal zijn, facturen of andere documenten die aantonen dat en door wie er ‘bezitsdaden’ zijn gepleegd, wanneer en over welke periode. Ook getuigenverklaringen kunnen als aanvullend bewijs dienen. Een getuige moet wel een eigen verklaring schrijven, de getuige mag zelf geen partij zijn of een belang hebben bij de uitkomst van het beroep.

Wij beoordelen vervolgens het bewijsmateriaal. Daarna sturen wij u een brief. In deze brief geven wij aan of uw beroep op verjaring erkennen of afwijzen. Zonder bewijs kunnen wij een beroep op verjaring niet beoordelen en nemen wij deze niet in behandeling.

Betalen bij verjaring

Op 24 februari 2017 heeft de Hoge Raad een belangrijke uitspraak gedaan over eigendom dat door verjaring overgaat op iemand anders. De Hoge Raad heeft bepaald dat de oorspronkelijke eigenaar in sommige gevallen een schadevergoeding kan eisen van de nieuwe eigenaar. In dat geval zal u alsnog een bedrag moeten betalen. De gemeente beoordeelt per situatie of zij schadevergoeding vordert.