Digitaal Opkopers Loket (DOL)
Handelt u in tweedehands spullen? Dan bent u wettelijk verplicht om u aan te melden bij de gemeente als handelaar. Bijvoorbeeld als u handelt in tweedehands auto’s of als u mobiele telefoons, laptops of sieraden aankoopt. Dat gaat via het Digitaal Opkopers Loket.
Aanmelden Digitaal Opkopers Loket
U maakt een account aan via het Digitaal Opkopers Loket (DOL) en vult uw gegevens in. U krijgt dan ook de vraag of u gebruik wil maken van het Digitaal Opkopers Register (DOR). Wij controleren uw gegevens en versturen uw gegevens naar het landelijk register.
Iedereen die tweedehands spullen verkoopt, moet de spullen registreren in een verkoopregister. U registreert de volgende gegevens in het Digitaal Opkopers Loket:
- datum van de aankoop;
- de prijs;
- naam en het (woon)adres van de verkoper;
- omschrijving en/of foto van het artikel (merk, type, serienummer);
- datum verkoop.
Na de registratie wordt automatisch gecontroleerd of het artikel als gestolen is opgegeven. Wanneer dit het geval is krijgt de politie een melding. Zo is de kans groter dat de dader wordt gepakt. Ook helpt dit om u te beschermen tegen het onbedoeld meewerken aan heling.
U kunt via de website www.stopheling.nl(Verwijst naar een externe website) zelf controleren of een aangeboden artikel als gestolen staat geregistreerd. Het Digitaal Opkopers Loket (DOL) beschermt u dus ook tegen heling. Heling is het kopen, het hebben of verkopen van goederen die zijn gestolen. Koopt of verkoopt u spullen en weet of denkt u dat deze spullen zijn gestolen? Dan maakt u zich schuldig aan heling en dit is strafbaar. Controleer daarom voordat u iets koopt of dit gestolen is.
Heeft u vragen of wilt u meer informatie over het Digitale Opkopers Loket? Neem dan contact op met de gemeente via dol@dijkenwaard.nl(Verwijst naar een e-mailadres).