Oplaadpunten elektrische auto's
In de gemeente Dijk en Waard staan al meer dan 200 laadpalen en in de toekomst worden dit er meer. Kunt u niet op eigen terrein parkeren en opladen? Dan kunt u uw elektrische auto opladen bij een openbare laadpaal.
Wilt u dat er een openbare oplaadpaal bij u in de buurt komt? Dan kunt u een verzoek tot plaatsing indienen via de website van MRA-Elektrisch.
Binnen het project MRA-Elektrisch werken overheden in Flevoland, Noord-Holland en Utrecht samen om elektrisch vervoer te stimuleren en een netwerk van publieke oplaadpunten te realiseren. Voor de 80 gemeenten in de 3 provincies organiseert het projectbureau MRA-Elektrisch openbare laadpalen via gezamenlijke aanbestedingen.
Voorwaarden
U moet aan een aantal voorwaarden voldoen om een verzoek te kunnen indienen:
- U heeft een elektrische auto die minimaal 45 kilometer elektrisch kan rijden.
- U kunt niet opladen op eigen terrein.
- Binnen 200 meter loopafstand van uw woon- of werkadres is geen bestaand oplaadpunt.
Let op: per elektrische auto wordt er maximaal 1 verzoek behandeld.
Kosten
Het plaatsen van een openbare laadpaal is gratis.
De plaatsing van de laadpaal
Het duurt ongeveer 1 jaar voordat de laadpaal wordt geplaatst. Dat is lang, maar er is niet altijd voldoende materiaal en personeel om de laadpalen sneller te plaatsen.
De gemeente heeft 285 plekken gekozen waar in de komende 5 jaar laadpalen geplaatst kunnen worden voor elektrische auto's. Deze plekken stonden in de Laadkaart 2027 die in januari 2023 is vastgesteld. Op een deel van die 285 locaties zijn al laadpalen geplaatst. Voor de resterende locaties gebeurt dit zodra een inwoner hiervoor een geldige aanvraag heeft ingediend.
Hoewel de gemeente al een ontwerp verkeersbesluit nam voor alle 285 te plaatsen laadpalen kunnen inwoners doorlopend reageren op de locaties die staan aangegeven als ‘voorkeurslocatie’. Voor deze voorkeurslocaties is de plaatsing van een laadpaal nog niet in voorbereiding is.
Op laadkaart.mrae.nl vindt u het overzicht met alle palen:
- laadpalen in gebruik (in bedrijf)
- voorbereiding plaatsing laadpaal (in voorbereiding)
- plaatsen laadpaal gepland (realisatie gepland)
- laadpaal te plaatsen na verzoek bewoner (voorkeurslocatie)
Hoe wordt de locatie gekozen voor een openbare laadpaal
Geschikte locaties van veel zaken afhankelijk De locaties zijn bepaald aan de hand van gegevens over hoeveel elektrische auto's er verwacht worden. Hierbij is gekeken naar al aanwezige stroomkabels in de grond, bomen en ander groen. En waar nodig, ook naar hoe druk het is met parkeren. De nieuwe plekken die in het plan staan, zijn gekozen om ervoor te zorgen dat overal in de gemeente genoeg laadmogelijkheden zijn.
De gemeente bepaalt de definitieve locaties voor laadpalen via een verkeersbesluit. Deze worden gepubliceerd op onze webpagina bekendmakingen. Als betrokken persoon heeft u na publicatie 6 weken de tijd om bezwaar te maken tegen het verkeersbesluit.
Als er geen bezwaren binnenkomen, wordt de laadpaal geplaatst. Zijn er wel bezwaren? Dan kijkt de gemeente of er een goede reden is voor deze bezwaren. En of er iets moet worden veranderd aan het oorspronkelijke voorstel.
Wilt u op de hoogte blijven van verkeersbesluiten? Meld u dan aan voor de e-mailservice via overheid.nl:
- Vul bij stap 1 uw e-mailadres en postcode in.
- Kies bij stap 2 voor de optie ‘Verkeersbesluit’ onder ‘Rondom een adres’.
Zo ontvangt u automatisch een bericht zodra er een verkeersbesluit is genomen voor uw postcodegebied.
Door de laadpaal is het nog drukker in de straat. Kan de laadpaal weg of kunnen er meer parkeerplaatsen komen?
Het plaatsen van een laadpaal zorgt bijna niet voor een hogere parkeerdruk in uw straat of buurt. Het aantal parkeerplekken verandert namelijk niet. Ook het aantal auto’s in de wijk verandert niet. Alleen niet-elektrische auto’s kunnen niet meer op de parkeerplaatsen bij de laadpaal staan. De parkeerdruk is met name in de avond en ’s nachts hoog. Op die momenten worden ook de meeste elektrische auto’s opgeladen. De elektrische auto’s staan dan bij de laadpaal te laden en staan niet meer ergens anders in de buurt geparkeerd. Ergens anders is dus een plek vrij gekomen.
Er worden geen extra parkeerplaatsen aangelegd omdat dit vaak ten koste gaat van groen. Dat is niet wenselijk omdat veel bewoners het groen waarderen. Groen is ook belangrijk door klimaatverandering want het zorgt ervoor dat regenwater sneller wegzakt na hevige regen.
De laadpaal staat voor mijn huis, ik parkeer daar altijd op mijn vaste parkeerplek. Kan de laadpaal verplaatst worden?
Wij kunnen ons voorstellen dat het vervelend is dat u niet meer vlak voor uw deur kunt parkeren. De parkeerplekken in de straat zijn echter openbaar en niet alleen bestemd voor uw auto. De gemeente vindt het gebruik van elektrische auto’s belangrijk in het kader van de luchtkwaliteit en de klimaatopgave. Wij zullen een geplaatste laadpaal niet verplaatsen. Aan het plaatsen van een laadpaal is een zorgvuldig proces vooraf gegaan. In de buurt zijn vaak nog voldoende parkeerplekken beschikbaar, maar soms op iets grotere afstand.
De laadpaal staat in het zicht van mijn woning, ik kijk er recht op. Kan de laadpaal worden verplaatst?
Bij het zoeken van een plek, kijken we naar verschillende criteria. Zo wordt er gezocht naar plekken die het netwerk dekkend maken, de loopafstand voor de aanvrager(s), maar moeten we ook rekening houden met de ruimte die beschikbaar is. De locatie die is gekozen, voldoet het meest aan alle wensen/eisen. We snappen dat het vervelend is dat u voelt dat uw uitzicht minder is, maar dit is helaas voor ons geen reden om de laadpaal te verplaatsen.
Binnen het project MRA-Elektrisch zijn er drie aanbieders van laadpalen. Met hen maakt MRA-Elektrisch afspraken over de maximale laadprijs. Elk kwartaal kan de laadprijs veranderen. De kosten voor elektrisch laden zijn namelijk gekoppeld aan de elektriciteitsprijs.
De laadprijzen verschillen omdat MRA-Elektrisch diverse contracten door de tijd en per regio afsluiten. Er zijn verschillende exploitanten met verschillende indexatieformules die korter of verder terugkijken naar de ontwikkeling van de energieprijs.
De actuele prijs is te vinden op de website van MRA-Elektrisch.De inzet van MRA-Elektrisch is dat elektrisch rijden aantrekkelijk blijft. Met andere woorden: goedkoper dan rijden op benzine of diesel.
Eigen laadpas of app.
Naast de kosten voor de hoeveelheid geladen stroom (kWh) betaalt de e-rijder een ‘starttarief’. Dit zijn kosten voor het gebruik van de laadpas of app. Dit is meestal een vast bedrag per laadsessie, maar kan ook een vast bedrag per maand zijn. Je kunt ook zonder laadpas laden. Dan wordt een vast bedrag per laadsessie van ongeveer € 0,40 – € 0,60 in rekening gebracht.
Wilt u een oplaadpunt in uw garage of op uw eigen oprit? Dan kunt u terecht bij een lokaal installatiebedrijf. De gemeente geeft geen subsidie op het plaatsen van laadpalen.
Mag ik vanuit mijn woning of vanaf eigen erf een laadkabel over de openbare weg of stoep laten lopen naar mijn auto?
Nee, dit mag niet. U mag geen laadkabel over de stoep of openbare weg laten lopen om daar een elektrische auto op te laden. Dit heeft onder andere te maken met veiligheid (struikelen, elektra), aansprakelijkheid, en de verdeling en beschikbaarheid van openbare parkeerplaatsen. Daarnaast is het voor rolstoelgebruikers en mensen met kinderwagens lastig om over de kabel heen te gaan.
Wordt de parkeerplaats bij een openbare laadpaal regelmatig bezet door niet-elektrische auto’s? Of staat er langere tijd een elektrische auto die allang is opgeladen? Doe hiervan dan melding bij de gemeente
Heeft de laadpaal een storing? Maak dan een melding. Op de laadpaal staat een storingsnummer. U kunt dit telefoonnummer bellen en doorgeven wat de storing is. Het oplossen van de storing is aan de exploitant van de laadpaal, hierin speelt de gemeente geen rol.
Meer vragen en antwoorden zijn te vinden op de website van MRA-Elektrisch