2300 ton asfalt voor een duurzame nieuwe Middenweg
“Asfalteren is een hele logistieke happening waar veel bij komt kijken. Maar als je het goed doet kun je met gemak weer 15 jaar vooruit”, aldus Bas Laureijssen hoofd kwaliteitsdienst van het Asfaltlaboratorium van Dura Vermeer. De komende weken krijgt de Middenweg tussen de Vondellaan en de Bickerstraat over circa 5.000m2 meter een nieuwe laag asfalt. Bas: “Al in de voorbereidende fase zijn de juiste asfaltmengsels bepaald. Deze mengsels zijn afgestemd op het gebruik van de weg door het verkeer. Speciale asfaltcodes bepalen niet alleen de gewenste mengsels maar ook de dikte van alle benodigde asfaltlagen. Er wordt rekening gehouden met de vlakheid, stroefheid en de afwatering naar de goten Tijdens het asfalteren komt elke ochtend een laborant langs om onder andere de dichtheid en temperatuur van het asfalt te meten. Er mogen namelijk geen onregelmatigheden in zitten want dat maakt het minder sterk.”
Vijf meter asfalt per minuut
“Gedurende drie dagen is onze uitvoeringsploeg aan het werk. Deze ploeg bestaat uit een uitvoerder, twee asfaltafwerkers, een ‘balkman’ en drie machinisten. De balkman is verantwoordelijk voor het profiel, de dikte en de breedte van het asfalt. De afwerkmachine, de tandemwals en de 3-poot wals hebben elk een eigen machinist.
Als eerste komt de asfaltauto met kiepers het warme asfalt aanvoeren. De afwerkmachine spreidt daarna het asfalt over de onderlaag. Daarbij helpen de asfaltafwerkers om dit netjes strak af te werken. Achtereenvolgens trilt de tandemwals het asfalt aan en de 3-poot wals rolt statisch, dus zonder stampen rustig het asfalt verder aan. Tijdens dit verdichtingsproces wordt regelmatig de warmte gecheckt. Dit hele gebeuren noemen we in vaktaal ook wel de ‘hete fase’. Het gaat best snel want we doen zo’n vijf meter per minuut per laag.”
Afhankelijk van het weer
“Asfalt wordt aangebracht met 160°/165°C. Het mag tijdens het aanbrengen niet te snel afkoelen. Dus je kunt je voorstellen dat als de ondergrond te koud is, het asfalt niet goed hecht. Als er teveel wind is, of de omgevingstemperatuur is te laag, dan koelt het asfalt ook te snel af. Dat moeten we natuurlijk niet hebben. Dus duimen maar voor de juiste weersomstandigheden. Dan kunnen we op korte termijn aan de slag!”