Participatieavond parkeerbeleid 10 mei
De gemeente Dijk en Waard werkt aan nieuw integraal parkeerbeleid. Op 10 mei was de tweede participatieavond over het nieuwe beleid in Ontmoetingscentrum De Brink. Deze avond was met ruim 60 deelnemers zeer goed bezocht.
Voor de tweede ronde van de participatie zijn er in de gemeente in april en mei drie participatieavonden gereorganiseerd. Op 12 april ging het over het Stadshart en stationskwartier en op 18 april over de dorpen en het landelijke gebied. Het overige stedelijk gebied van Dijk en Waard kwam op 10 mei in de Brink aan de orde. Tijdens de tweede ronde werd de analyse van de huidige situatie en de verwachtingen voor 2030 gepresenteerd. Duidelijk is dat het drukker wordt in de gemeente en dat problemen die nu al ervaren worden (hoge parkeerdruk, gevaarlijke situaties bij scholen en beperkte toegankelijkheid van drukke straten voor vuilniswagens en hulpverleners) in de toekomst nog zichtbaarder zullen worden.
Om deze problemen aan te pakken zijn op basis van een analyse van de problemen en de input van bewoners en ondernemers uit de eerste participatieronde, drie scenario’s in concept uitgewerkt. Een scenario dat alleen de meest urgente problemen voor bewoners oplost, een scenario dat daarnaast ruimte schept voor een betere leefomgeving en een scenario waarin ook nog ruimte wordt vrijgemaakt voor klimaatadaptatie. Alle scenario’s bevatten een beter, duidelijker en eerlijker vergunningenbeleid. De scenario’s verschillen onder andere op het aantal nieuw aan te leggen parkeerplaatsen, de tarieven voor betaald parkeren en vergunningen en de mogelijkheden om kwaliteitsverbeteringen in de openbare ruimte aan te brengen.
Na de pauze gingen de aanwezigen zelf aan de slag door op de kaart van het betreffende deelgebied locaties aan te wijzen waar nu een acuut probleem is en welke maatregel ingezet kan worden om dat probleem op te lossen. Hierdoor zijn grote knelpunten zeer nauwkeurig in beeld gebracht. De deelnemers konden de scenario’s inzien ter inspiratie maar kregen de vrijheid om zelf hun eigen voorkeursscenario aan te dragen. Deze input wordt gebruikt om de scenario’s verder aan te scherpen. De gemeenteraad doet voor de zomer uitspraak over een nader uit te werken voorkeursscenario per deelgebied. Dit wordt na de zomer uitgewerkt tot nieuw integraal parkeerbeleid.