Verslag startbijeenkomst 2 oktober
Reactie deelnemers groep 1:
Vraag vooraf: wat betekent vitaal? Antwoord: een geweldig, mooi gebied
Omdat:
- Nabijheid van allerlei voorzieningen (winkels, horeca, gezondheidscentrum) maken een wijk vitaal.
- Centrumwaard trekt veel bezoekers. Die hebben recht op een vitale wijk.
- Er is sociale cohesie. Mensen kennen elkaar. Als je dat wilt behouden moeten er wel zaken veranderen, zoals een andere inrichting van de openbare ruimte.
- Zonder vitaliteit willen mensen er niet meer wonen. Niet vitaal leidt tot verpaupering, onveiligheid, leegstand, sociale armoede.
- Zonder vitaliteit/met verpaupering blijft het gebied niet aantrekkelijk voor de huidige evenementen, zoals de weekmarkt, de jaarmarkt, Tour de Waard, kermis.
- Het gebied is nu geen aangename verblijfsruimte/ontmoetingsplek. Daar is winst te halen. Bijvoorbeeld meer groen. Dat moet overigens niet ten koste gaan van de bereikbaarheid. Winkelen met de auto moet mogelijk blijven/parkeerruimte. Anders verdwijnen winkels.
- Aantrekkelijke looproutes in het gebied.
Reactie deelnemers groep 2:
- Openbare ruimte verbeteren, wandelpad aan kant van Marlène verbeteren, boulevard van maken.
- Groenarmoede, bij inbreidingen worden voornamelijk beton en parkeerplaatsen gerealiseerd.
- Gezellig, bloeiend groen maakt vrolijk. Hittestress voorkomen, plaats mooie bomen, meer groen.
- Basiusstraat en Van Foreeststraat moeten geen racebaan meer zijn, geen 50km/uur meer, beperkt ook het geluid.
- Niet alleen hebben over verblijfsgebied Middenweg.
- Verkeer moet zo snel mogelijk naar ontsluitingswegen in plaats van door de wijk, groot verkeer beter geleiden.
- Smalle straten eenrichtingsverkeer maken.
- Veilige bereikbaarheid van bestemmingen, zoals sportcomplex.
- Verkeersgevaarlijke situaties wegnemen/verbeteren.
- Moet buurtgemeenschap blijven, met behoud van winkels. Behouden wat nu al goed is, zoals publiekstrekkers (Kruidvat, Jumbo, etc).
- Aantrekkelijk gebied, gericht op buurtfunctie.
- Beter onderhouden van leegstaande winkelpanden, breng kwalitatieve winkels terug.
- Doorgaand verkeer beperken/er uit, alleen bestemmingsverkeer toestaan.
- Hulpdiensten knallen met hoge snelheid over Middenweg.
- Maak 50km/uur straten bij wijze van spreken morgen al 30km/uur.
- Zorg voor eenheid in de panden.
- Veiliger parkeren op het plein, zodat parkeerdruk in omliggende straten beperkt wordt.
Reacties deelnemers groep 1:
- Huren betaalbaar houden
- Mee blijven doen aan participatieproces
- Boodschappen blijven doen in Centrumwaard/Koop lokaal
- Sturing door gemeente is nodig om mensen/ons betrokken te houden bij de ontwikkeling
- Vrijwilligerswerk om bijvoorbeeld bewoners van HugoWaard naar Centrumwaard te brengen
- Onze gesprekken delen met andere buurtbewoners/Ambassadeursfunctie
- Nieuwsbrief voor de wijk maken ook in andere talen/Buurtapp
- Centrum31 ontwikkelen tot wijkcentrum
Reacties deelnemers groep 2:
- Winkelgebied voorziet wel in alle voorzieningen die je nodig hebt, maar logica kan beter, is nu niet compact. Dus maak het compacter en logischer.
- Goede (auto)bereikbaarheid noodzakelijk, maar verblijfsruimte kan beter, vrij versteend, niet fraai.
- Verkeersveiligheid, ook voor fietsers, rollators, etc.
- Vergroening is mooi maar moet niet ten koste gaan van parkeervoorzieningen.
- Dorpsgevoel is belangrijk, moet blijven, evenementen zorgen voor ontmoeting.
- Gemeente moet stoppen met uitdunnen van wat er in Centrumwaard gebeurt, zoals markt verplaatsen naar Middenwaard.
- Gemeente moet trekkende rol nemen, er zijn veel belangen, gemeente moet gemeenschappelijk belang behoeden.
- Hoge huren en niet fraaie leegstaande panden nodigen wellicht niet uit om iets te starten.
- Goede interactieve participatie belangrijk, zowel bewoners als ondernemers.
- Convenanten tussen vastgoedeigenaren opzetten.
- Maak gebruik van lokale kennis van bewoners en ondernemers en probeer die zoveel mogelijk te bereiken.
- Verbeteren veiligheid van fietspad (stoep loopt over in fietspad) bij de winkels, mensen steken soms over zonder te kijken.
- Centrumwaard voorziening gebied voor groot deel Heerhugowaard en welllicht verder (De Noord, Obdam, De Draai).
- Ondernemersvereniging, controleren of er zoiets is, anders oprichten.
- Aantrekkelijk houden voor alle doelgroepen, jongeren, ouderen.
Reacties deelnemers groep 1:
- Actieve ondernemersvereniging
- Goede bereikbaarheid van Centrumwaard, ook voor mensen die met een auto komen winkelen/parkeervoorzieningen
- Visie van de gemeente voor het gebied en die voorleggen. Nu verzandt de discussie in persoonlijke wensen/detaildiscussie
- Knuppel in het hoenderhok: moeten we het winkelgebied koste wat kost behouden. Hebben andere winkelgebieden zoals Middenwaard en De Draai niet meer potentie
- Betere verkeersafwikkeling vrachtverkeer
- Hele gebied 30-kilometerzone
- Koester de evenementen in het gebied en blijf die faciliteren/mogelijk maken: weekmarkt, jaarmarkt, kermis, Tour de Waard
- Meer aandacht voor groen. Is ondergeschoven kind bij recentelijke inbreidlocaties
- Verbetering ruimtelijke inrichting
Reacties deelnemers groep 2:
- Belastinggeld goed benutten.
- Gebruik maken van alle faciliteiten die er in Centrumwaard zijn, zodat die faciliteiten er zijn en blijven.
- Bloeiende voetbalvereniging, met veel activiteiten voor vele leeftijden, bieden. Betere ontsluiting van complex zou voor buurt heel plezierig zijn.
- Als bewoners bijdrage leveren door mee te denken en praten in het vervolgproces.
- Als pandeigenaar een ontwikkeling in Centrumwaard realiseren.
- Gemeente stimuleren om zelf ook antwoord te geven op de vragen die vandaag gesteld zijn.
- Gemeente moet stedenbouwkundig bureau inschakelen.
- Kijk naar quick wins, waar weinig/geen discussie over is.
Vragen
- Welke andere ontwikkelaars hebben plannen in het gebied?
- Hoe verloopt het vervolgproces?
- Wordt ook de informatie uit het eerdere proces betrokken?
- Zijn er meer terrassen mogelijk op het Raadshuisplein?