Verslag startbijeenkomst 2 oktober

Reactie deelnemers groep 1:

Vraag vooraf: wat betekent vitaal? Antwoord: een geweldig, mooi gebied

Omdat:

  • Nabijheid van allerlei voorzieningen (winkels, horeca, gezondheidscentrum)  maken een wijk vitaal.
  • Centrumwaard trekt veel bezoekers. Die hebben recht op een vitale wijk.
  • Er is sociale cohesie. Mensen kennen elkaar. Als je dat wilt behouden moeten er wel zaken veranderen, zoals een andere inrichting van de openbare ruimte.
  • Zonder vitaliteit willen mensen er niet meer wonen. Niet vitaal leidt tot verpaupering, onveiligheid, leegstand, sociale armoede.
  • Zonder vitaliteit/met verpaupering blijft het gebied niet aantrekkelijk voor de huidige evenementen, zoals de weekmarkt, de jaarmarkt, Tour de Waard, kermis.
  • Het gebied is nu geen aangename verblijfsruimte/ontmoetingsplek. Daar is winst te halen. Bijvoorbeeld meer groen. Dat moet overigens niet ten koste gaan van de bereikbaarheid. Winkelen met de auto moet mogelijk blijven/parkeerruimte. Anders verdwijnen winkels.
  • Aantrekkelijke looproutes in het gebied.

Reactie deelnemers groep 2:

  • Openbare ruimte verbeteren, wandelpad aan kant van Marlène verbeteren, boulevard van maken.
  • Groenarmoede, bij inbreidingen worden voornamelijk beton en parkeerplaatsen gerealiseerd. 
  • Gezellig, bloeiend groen maakt vrolijk. Hittestress voorkomen, plaats mooie bomen, meer groen.
  • Basiusstraat en Van Foreeststraat moeten geen racebaan meer zijn, geen 50km/uur meer, beperkt ook het geluid.
  • Niet alleen hebben over verblijfsgebied Middenweg.
  • Verkeer moet zo snel mogelijk naar ontsluitingswegen in plaats van door de wijk, groot verkeer beter geleiden.
  • Smalle straten eenrichtingsverkeer maken.
  • Veilige bereikbaarheid van bestemmingen, zoals sportcomplex.
  • Verkeersgevaarlijke situaties wegnemen/verbeteren.
  • Moet buurtgemeenschap blijven, met behoud van winkels. Behouden wat nu al goed is, zoals publiekstrekkers (Kruidvat, Jumbo, etc).
  • Aantrekkelijk gebied, gericht op buurtfunctie.
  • Beter onderhouden van leegstaande winkelpanden, breng kwalitatieve winkels terug.
  • Doorgaand verkeer beperken/er uit, alleen bestemmingsverkeer toestaan.
  • Hulpdiensten knallen met hoge snelheid over Middenweg.
  • Maak 50km/uur straten bij wijze van spreken morgen al 30km/uur.
  • Zorg voor eenheid in de panden.
  • Veiliger parkeren op het plein, zodat parkeerdruk in omliggende straten beperkt wordt.  

Reacties deelnemers groep 1:

  • Huren betaalbaar houden
  • Mee blijven doen aan participatieproces
  • Boodschappen blijven doen in Centrumwaard/Koop lokaal
  • Sturing door gemeente is nodig om mensen/ons betrokken te houden bij de ontwikkeling
  • Vrijwilligerswerk om bijvoorbeeld bewoners van HugoWaard naar Centrumwaard te brengen
  • Onze gesprekken delen met andere buurtbewoners/Ambassadeursfunctie
  • Nieuwsbrief voor de wijk maken ook in andere talen/Buurtapp
  • Centrum31 ontwikkelen tot wijkcentrum

Reacties deelnemers groep 2:

  • Winkelgebied voorziet wel in alle voorzieningen die je nodig hebt, maar logica kan beter, is nu niet compact. Dus maak het compacter en logischer.
  • Goede (auto)bereikbaarheid noodzakelijk, maar verblijfsruimte kan beter, vrij versteend, niet fraai. 
  • Verkeersveiligheid, ook voor fietsers, rollators, etc.
  • Vergroening is mooi maar moet niet ten koste gaan van parkeervoorzieningen.
  • Dorpsgevoel is belangrijk, moet blijven, evenementen zorgen voor ontmoeting.
  • Gemeente moet stoppen met uitdunnen van wat er in Centrumwaard gebeurt, zoals markt verplaatsen naar Middenwaard. 
  • Gemeente moet trekkende rol nemen, er zijn veel belangen, gemeente moet gemeenschappelijk belang behoeden.
  • Hoge huren en niet fraaie leegstaande panden nodigen wellicht niet uit om iets te starten.
  • Goede interactieve participatie belangrijk, zowel bewoners als ondernemers.
  • Convenanten tussen vastgoedeigenaren opzetten.
  • Maak gebruik van lokale kennis van bewoners en ondernemers en probeer die zoveel mogelijk te bereiken.
  • Verbeteren veiligheid van fietspad (stoep loopt over in fietspad) bij de winkels, mensen steken soms over zonder te kijken.
  • Centrumwaard voorziening gebied voor groot deel Heerhugowaard en welllicht verder (De Noord, Obdam, De Draai).
  • Ondernemersvereniging, controleren of er zoiets is, anders oprichten.
  • Aantrekkelijk houden voor alle doelgroepen, jongeren, ouderen. 

Reacties deelnemers groep 1:

  • Actieve ondernemersvereniging
  • Goede bereikbaarheid van Centrumwaard, ook voor mensen die met een auto komen winkelen/parkeervoorzieningen
  • Visie van de gemeente voor het gebied en die voorleggen. Nu verzandt de discussie in persoonlijke wensen/detaildiscussie
  • Knuppel in het hoenderhok: moeten we het winkelgebied koste wat kost behouden. Hebben andere winkelgebieden zoals Middenwaard en De Draai niet meer potentie
  • Betere verkeersafwikkeling vrachtverkeer
  • Hele gebied 30-kilometerzone
  • Koester de evenementen in het gebied en blijf die faciliteren/mogelijk maken: weekmarkt, jaarmarkt, kermis, Tour de Waard
  • Meer aandacht voor groen. Is ondergeschoven kind bij recentelijke inbreidlocaties
  • Verbetering ruimtelijke inrichting

Reacties deelnemers groep 2:

  • Belastinggeld goed benutten.
  • Gebruik maken van alle faciliteiten die er in Centrumwaard zijn, zodat die faciliteiten er zijn en blijven.
  • Bloeiende voetbalvereniging, met veel activiteiten voor vele leeftijden, bieden. Betere ontsluiting van complex zou voor buurt heel plezierig zijn.
  • Als bewoners bijdrage leveren door mee te denken en praten in het vervolgproces.
  • Als pandeigenaar een ontwikkeling in Centrumwaard realiseren.
  • Gemeente stimuleren om zelf ook antwoord te geven op de vragen die vandaag gesteld zijn.
  • Gemeente moet stedenbouwkundig bureau inschakelen.
  • Kijk naar quick wins, waar weinig/geen discussie over is.

Vragen

  • Welke andere ontwikkelaars hebben plannen in het gebied?
  • Hoe verloopt het vervolgproces?
  • Wordt ook de informatie uit het eerdere proces betrokken?
  • Zijn er meer terrassen mogelijk op het Raadshuisplein?