Verhuizen vanuit het buitenland

Verhuist u vanuit het buitenland naar gemeente Dijk en Waard? En blijft u langer dan 4 maanden hier? Dan moet u dit doorgeven aan de gemeente. Doe dit binnen 5 dagen na uw verhuizing naar Nederland. Let op: dit moet u ook doen als u eerder in Nederland ingeschreven stond. Maak binnen 5 dagen na aankomst een afspraak. Neem contact op om een afspraak te maken. 

U kunt uw verhuizing vanuit het buitenland niet online doorgeven. U moet namelijk persoonlijk langskomen bij het gemeentehuis om uw verhuizing door te geven. Verhuist uw gezin mee, dan moeten alle gezinsleden meekomen naar de afspraak.

Meenemen naar uw afspraak

U moet het volgende meenemen:

  • Nationaliteit uit de EU, Liechtenstein, Noorwegen, Zwitserland of IJsland: geldig paspoort of ID-kaart
  • Alle andere nationaliteiten: geldig paspoort én geldige verblijfsvergunning
  • Een bewijs van bewoning. Welk bewijs u nodig heeft, hangt af van uw woonsituatie: 
    • Bij huur of koop: een ondertekend huur- of koopcontract of bewijs van eigendom
    • Bij antikraak/leegstandsbewaking: oppasovereenkomst of huisbewaringsovereenkomst
    • Bij inwoning: een ingevulde en ondertekende verklaring van inwoning (pdf, 83 KB) verklaring van inwoning. Een kopie van het identiteitsbewijs van de hoofdbewoner is hierbij nodig.
  • Een bewijs van uitschrijving als u uit Aruba, Curaçao, Sint-Maarten, Bonaire, Saba of Sint-Eustatius komt. Dit bewijs krijgt u mee als u uw vertrek doorgeeft aan de Dienst Burgerlijke Stand en Bevolkingsadministratie.
  • Originele documenten uit het buitenland van uzelf en van uw kinderen, zoals een geboorteakte, huwelijksakte, overlijdensakte van de echtgenoot of echtgenote, adoptie- of erkenningsakte of echtscheidingsakte. De gemeente vraagt een officiële vertaling van akten die niet zijn opgesteld in de Nederlandse, Engelse, Franse of Duitse taal.

Alarm: Uw buitenlandse documenten zijn misschien niet legaal en officieel in Nederland. Lees hieronder meer.

Legalisatie documenten

Een document dat in het ene land officieel en legaal is, is dat niet automatisch in Nederland of in een ander land. Afhankelijk van het land waar het document is afgegeven, moet het worden gelegaliseerd om te kunnen gebruiken. Meer informatie over het legaliseren vindt u op nederlandwereldwijd.nl.

Kosten

De inschrijving is gratis.

Hoelang duurt het?

Meestal kan de gemeente uw inschrijving binnen 4 weken verwerken. U krijgt een brief met een bevestiging van uw inschrijving. Daarin staat een overzicht van uw geregistreerde gegevens. Hierin staat ook uw burgerservicenummer (BSN).

U kunt een 'bestuurlijke boete' krijgen als u bewust of onbewust bijdraagt aan onjuiste informatie in de Basisregistratie Personen (BRP). De bestuurlijke boete is maximaal € 325,00. 

In de volgende gevallen kunt u een boete krijgen: 

  • Als u niet voldoet aan uw plicht om tijdig uw adreswijziging door te geven 
  • Als u uw verhuizing doorgeeft met valse documenten. 
  • Als u iemand toestemming geeft om zich in te schrijven op uw adres, terwijl die persoon daar niet woont of niet gaat wonen. 
  • Als u iemand toestemming geeft voor een briefadres op uw adres, terwijl die persoon een woonadres heeft. 
  • Als u geen informatie geeft bij een adresonderzoek 
  • Als u gevraagde akten of andere bewijsstukken niet inlevert (bij geboorte, huwelijk of overlijden in het buitenland) 
  • Als u zich voor het eerst in Nederland inschrijft en de gevraagde bewijsstukken niet inlevert. Bijvoorbeeld een geboorteakte of een huwelijksakte.