Briefadres aanvragen
Heeft u (tijdelijk) geen vast woonadres? Dan bent u verplicht een briefadres aan te vragen. Zo blijft u bereikbaar voor officiële instanties. Als u een paspoort, rijbewijs of uitkering wilt aanvragen, moet u ook ingeschreven staan.
U vraagt een briefadres persoonlijk aan in het gemeentehuis. Bel de gemeente om een afspraak te maken.
Voorwaarden briefadres
- Het adres dat u opgeeft moet bekend zijn in de Basisregistratie Personen.
- De hoofdbewoner van het adres moet schriftelijk toestemming geven. Hij moet er ook voor zorgen dat uw post u bereikt.
Onderzoek door gemeente
De gemeente onderzoekt of u echt geen woonadres hebt. Daarom moet u op het aanvraagformulier de reden van uw aanvraag zetten. Soms is er aanvullende informatie nodig. Als u aan alle voorwaarden voldoet, wordt u ingeschreven op het briefadres. Na 6 maanden bekijkt de gemeente opnieuw of u nog in aanmerking komt voor een briefadres.
Meenemen naar uw afspraak
- uw geldige identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of verblijfsvergunning)
- een kopie van het geldige identiteitsbewijs van de hoofdbewoner
- de schriftelijke toestemming met handtekening van de hoofdbewoner
Wanneer is afgesproken dat het adres van het gemeentehuis gebruikt kan worden als uw briefadres, kunt u uw post in het gemeentehuis afhalen. Neem contact met ons op om hiervoor een afspraak te maken.
Vertrekt u voor minstens 8 maanden naar het buitenland? Dan kunt u geen briefadres krijgen. U moet zich dan laten uitschrijven in de gemeente.
U kunt een 'bestuurlijke boete' krijgen als u bewust of onbewust bijdraagt aan onjuiste informatie in de Basisregistratie Personen (BRP). De bestuurlijke boete is maximaal € 325,00.
In de volgende gevallen kunt u een boete krijgen:
- Als u niet voldoet aan uw plicht om tijdig uw adreswijziging door te geven
- Als u uw verhuizing doorgeeft met valse documenten.
- Als u iemand toestemming geeft om zich in te schrijven op uw adres, terwijl die persoon daar niet woont of niet gaat wonen.
- Als u iemand toestemming geeft voor een briefadres op uw adres, terwijl die persoon een woonadres heeft.
- Als u geen informatie geeft bij een adresonderzoek
- Als u gevraagde akten of andere bewijsstukken niet inlevert (bij geboorte, huwelijk of overlijden in het buitenland)
- Als u zich voor het eerst in Nederland inschrijft en de gevraagde bewijsstukken niet inlevert. Bijvoorbeeld een geboorteakte of een huwelijksakte.
Informatie over het aanvragen van een briefadres vindt u op de site van de Rijksoverheid.