Paspoort en identiteitskaart

Staat u ingeschreven bij de gemeente? Dan kunt u een identiteitsbewijs aanvragen of verlengen. U kunt kiezen voor een paspoort, identiteitskaart of allebei. Met een paspoort kunt u naar alle landen reizen. Met een ID-kaart reist u alleen naar deze landen

Afspraak maken paspoort (Verwijst naar een externe website) Afspraak maken ID-kaart (Verwijst naar een externe website)

Gegevens invullen

Door alvast uw gegevens online in te vullen en te betalen, duurt uw bezoek aan de balie korter. Klik daarvoor op de onderstaande knop.

Inloggen met DigiD Gegevens invullen (Verwijst naar een externe website)

Wat moet ik meenemen naar mijn afspraak?

  • Een kleurenpasfoto van maximaal 6 maanden oud. U vind de eisen op de website van Rijksoverheid(Verwijst naar een externe website). Er is een fotocabine in het gemeentehuis in Heerhugowaard.
  • Alle paspoorten en ID-kaarten die u heeft. Ook als ze niet meer geldig zijn. Heeft u die niet? Dan kunt u zich identificeren met een ander geldig identiteitsbewijs, zoals een rijbewijs.
  • Uw pinpas of contant geld.

Document ophalen of gratis laten bezorgen

Na 5 werkdagen kunt u uw paspoort of identiteitskaart persoonlijk afhalen of gratis laten bezorgen.

Kosten

Scroll de tabel horizontaal om meer te zien
Aanvraag Kosten Spoed Geldigheid
Paspoort voor 18 jaar en ouder € 86,85 € 145,95 10 jaar
ID-kaart voor 18 jaar en ouder € 78,50 € 137,60 10 jaar
Zakenpaspoort € 86,85 € 145,95 10 jaar
Vreemdeling- of vluchtelingpaspoort € 65,70    

Instructievideo

Bekijk onderstaande video om bovenstaande informatie over het online aanvragen van een paspoort of ID-kaart te bekijken of te beluisteren.

Heeft u snel een nieuw paspoort of identiteitskaart nodig? Dan kunt u deze op werkdagen met spoed aanvragen. Als de aanvraag vóór 14.00 uur binnen is, kunt u uw paspoort meestal de volgende werkdag na 10.00 uur afhalen. Voor een spoedaanvraag geldt een toeslag. Neem hiervoor contact op met de gemeente. 

Nooddocument

Is de spoedprocedure niet snel genoeg voor u? Misschien komt u in aanmerking voor een nooddocument van de Koninklijke Marechaussee. U leest er meer over op de site van Rijksoverheid(Verwijst naar een externe website).

Is uw paspoort of identiteitskaart verloren of gestolen? Meld dit dan snel bij de gemeente. Zo voorkomt u misbruik. U kunt dit makkelijk online doen via onderstaande knop. Na de online melding hoeft u niet naar de politie. 

Wilt u een nieuw reisdocument? Maak dan een afspraak via de stappen bovenaan deze pagina.

Inloggen met DigiD Verlies of diefstal doorgeven (Verwijst naar een externe website)

Op het gemeentehuis regelen

Lukt het niet om online te melden? Dan kunt u ook naar het gemeentehuis gaan. Hiervoor maakt u wel eerst een afspraak(Verwijst naar een externe website)

Let op: Online melden is sneller en veiliger. Het verkleint het risico op misbruik of identiteitsfraude.

Leen uw ID nooit uit aan iemand anders en wees voorzichtig bij het maken van een kopie. Met uw ID kan iemand namelijk misbruik maken van uw gegevens. Lees meer op Identiteitsfraude voorkomen.

Zakenpaspoort

Als u vaak naar het buitenland reist, kunt u een zakenpaspoort aanvragen. Een zakenpaspoort bevat meer bladzijden dan een gewoon paspoort en heeft dus meer ruimte voor visa en reisstempels.

2e paspoort

U heeft recht op een 2e paspoort als u de noodzaak daarvan kunt aantonen. Ook als u om niet-zakelijke of beroepsmatige redenen een 2e paspoort nodig heeft, kunt u er 1 aanvragen. In alle gevallen moet u als aanvrager bewijsstukken overleggen. Wilt u weten of u in aanmerking komt voor een 2e paspoort? Op de site van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens(Verwijst naar een externe website) vindt u meer informatie.

Vreemdelingenpaspoort

Woont u in Nederland en heeft u (nog) niet de Nederlandse nationaliteit? Dan kunt u een vreemdelingenpaspoort aanvragen. 

Voorwaarde is dat u kunt aantonen dat u niet in uw eigen land een paspoort kunt aanvragen. Of dat redelijkerwijs niet van u kan worden verwacht dat u in uw land van herkomst een paspoort aanvraagt. Als u aanvraag is goedgekeurd door de IND en het Ministerie van Buitenlandse zaken, krijgt u binnen 2 tot 4 maanden na uw aanvraag een brief van de gemeente dat u het vreemdelingenpaspoort kunt afhalen.

U kunt met het vreemdelingenpaspoort reizen naar alle landen, behalve naar uw land van herkomst.

Meenemen naar uw afspraak

  • Uw geldige verblijfsvergunning
Afspraak maken vreemdelingenpaspoort (Verwijst naar een externe website)

Vluchtelingenpaspoort

Woont u in Nederland en heeft u een asielstatus? Dan kunt u een vluchtelingenpaspoort aanvragen. U kunt met het vluchtelingenpaspoort reizen naar alle landen, behalve naar uw land van herkomst. 

Meenemen naar uw afspraak

  •  Uw geldige verblijfsvergunning
Afspraak maken vluchtelingenpaspoort (Verwijst naar een externe website)

Is een naaste overleden? Dan mag u het paspoort en ID-kaart bij de gemeente inleveren. Neem contact op om een afspraak te maken.

Op de site van de Rijksoverheid(Verwijst naar een externe website) leest u naar welke landen u met een Nederlandse ID-kaart mag reizen.

Het is mogelijk om met uw ID-kaart in te loggen op overheidswebsites. Deze functie werkt samen met de DigiD app en zorgt voor een betere bescherming van uw persoonlijke gegevens. Inloggen met een ID-kaart (of rijbewijs) is een extra beveiliging.

Na het afhalen van een nieuw ID-kaart of rijbewijs ontvangt u binnen 5 werkdagen een brief. Dit geldt voor ID-kaarten en rijbewijzen die vanaf 1 juli 2023 zijn afgegeven. In de brief staat een pincode om de inlogfunctie te activeren. Er is op dit moment nog geen dienst waarbij inloggen op dit niveau verplicht is. U kunt er ook voor kiezen deze functie niet te activeren. De kosten voor het activeren van een rijbewijs die is afgegeven tussen 26 mei 2018 en 1 juli 2023 zijn 3,50 euro. Voor vragen kunt u terecht bij DigiD(Verwijst naar een externe website).