Paspoort en identiteitskaart

Staat u ingeschreven bij de gemeente? Dan kunt u een paspoort of identiteitskaart (ID-kaart) aanvragen of verlengen. U moet hiervoor persoonlijk langskomen.

U kunt tegelijk een paspoort en een ID-kaart hebben. Met allebei kunt u aantonen wie u bent. Met een paspoort kunt u naar alle landen reizen. Een ID-kaart is goedkoper, maar u kunt hiermee niet naar alle landen reizen.

Alarm:

Vrijdag 18 oktober is het niet mogelijk om uw paspoort of ID-kaart aan te vragen of af te halen. Spoedaanvraag? Dan kunt u een noodpaspoort aanvragen bij Bureau Nooddocumenten van de Koninklijke Marechaussee, Vertrekhal 1, Schiphol. Bureau Nooddocumenten is 24 uur per dag open.

Afspraak maken paspoort Afspraak maken ID-kaart

Gegevens invullen

Door alvast uw gegevens online in te vullen en te betalen, duurt uw bezoek aan de balie korter. Klik daarvoor op de onderstaande knop.

Inloggen met DigiD Gegevens invullen

Wat moet ik meenemen naar mijn afspraak?

Tijdens uw afspraak op het gemeentehuis controleren wij uw gegevens en handtekening. Ook levert u uw pasfoto in. U neemt het volgende mee:

  • Een kleurenpasfoto die voldoet aan de eisen van de Rijksoverheid. De foto mag maximaal 6 maanden oud zijn. U kunt voor een foto naar een fotograaf of fotocabine. Wij adviseren de foto bij de fotograaf te laten maken.
    In de hal van gemeentehuis Heerhugowaard staat een fotocabine. Hier kunt u zelf pasfoto’s maken. In de fotocabine kunt u alleen met pin of smartphone betalen. 
    In De Binding staat geen fotocabine.
  • Alle Nederlandse reisdocumenten (paspoort, identiteitskaart) die op uw naam staan, ook als ze niet meer geldig zijn. Heeft u geen oud reisdocument? Dan kunt u zich identificeren met een ander geldig identiteitsbewijs, bijvoorbeeld een rijbewijs.
  • Pinpas of contant geld.
  • Vraagt u een paspoort of ID-kaart voor uw kind aan? Kijk dan op de pagina Paspoort en identiteitskaart jonger dan 18 jaar voor meer informatie.

Laten bezorgen of afhalen

Na 5 werkdagen kunt u uw paspoort of identiteitskaart persoonlijk afhalen of laten bezorgen. Bij een spoedaanvraag kunt u niet laten bezorgen.
 

Kosten

Aanvraag Kosten Spoed Geldigheid
(Zaken)paspoort voor 18 jaar en ouder € 83,85 € 140,90 10 jaar
ID-kaart voor 18 jaar en ouder € 75,80 € 132,85 10 jaar

Instructievideo

Bekijk onderstaande video om bovenstaande informatie over het online aanvragen van een paspoort of ID-kaart te bekijken of te beluisteren.

U ontvangt een e-mail om een bezorgafspraak te maken. U kunt uw paspoort of ID-kaart laten bezorgen op elk adres in Nederland, behalve op de Waddeneilanden. Zo werkt het:

  1. Tijdens de aanvraag aan de balie kiest u voor het bezorgen van uw paspoort of ID-kaart.
  2. Een week na aanvraag ontvangt u van onze bezorgpartij AMP Groep via e-mail of sms een uitnodiging voor het plannen van uw bezorgafspraak.
  3. U kiest de plaats, datum en dagdeel. Een dag voor de afspraak, na 21.30 uur, ontvangt u een tijdvenster van 2 uur waarbinnen de bezorger langskomt. U krijgt vooraf een foto van de bezorger die langskomt. 
  4. Zodra de bezorger onderweg is, ontvangt u een bericht met de geschatte aankomsttijd.
  5. Uw paspoort of ID-kaart wordt bezorgd. U moet dit persoonlijk in ontvangst nemen. Is het paspoort of ID-kaart voor uw kind? Dan moet uw kind aanwezig zijn.

Heeft u snel een nieuw paspoort of identiteitskaart nodig? Dan kunt u deze op werkdagen met spoed aanvragen. Als de aanvraag vóór 14.00 uur binnen is, kunt u uw paspoort meestal de volgende werkdag na 10.00 uur afhalen. Voor een spoedaanvraag geldt een toeslag. Neem hiervoor contact op met de gemeente. 

Nooddocument

Is de spoedprocedure niet snel genoeg voor u? Misschien komt u in aanmerking voor een nooddocument van de Koninklijke Marechaussee. U leest er meer over op de site van Rijksoverheid.

 

Alarm:

Vrijdag 18 oktober zijn er geen spoedaanvragen mogelijk. Heeft u eerder een reisdocument nodig? Dan kunt u een noodpaspoort aanvragen bij Bureau Nooddocumenten van de Koninklijke Marechaussee, Vertrekhal 1, Schiphol. Bureau Nooddocumenten is 24 uur per dag open.

Als uw paspoort of identiteitskaart gestolen, kwijt of verloren is, moet u dit melden bij de gemeente. Dit doet u via een verklaring van vermissing.

Online doorgeven

Uw verloren of gestolen paspoort of identiteitskaart meldt u bij de gemeente via onderstaande knop. Dit is gratis. U hoeft geen aangifte te doen bij de politie. 

Wilt u een nieuw paspoort? Dan moet u een afspraak maken om deze aan te vragen. Neem een kleurenpasfoto die voldoet aan de eisen van de Rijksoverheid mee naar uw afspraak. De foto mag maximaal 6 maanden oud zijn.

Verlies of diefstal doorgeven

Op het gemeentehuis regelen

U kunt ook op het gemeentehuis doorgeven dat uw paspoort verloren of gestolen is. Klik op de onderstaande knop om online een afspraak te maken.

Wilt u ook een nieuw paspoort? Neem dan een kleurenpasfoto die voldoet aan de eisen van de Rijksoverheid mee naar uw afspraak. De foto mag maximaal 6 maanden oud zijn.

Afspraak maken vermissing

Leen uw ID nooit uit aan iemand anders en wees voorzichtig bij het maken van een kopie. Met uw ID kan iemand namelijk misbruik maken van uw gegevens. Lees meer op Identiteitsfraude voorkomen.

Zakenpaspoort

Als u vaak naar het buitenland reist, kunt u een zakenpaspoort aanvragen. Een zakenpaspoort bevat meer bladzijden dan een gewoon paspoort en heeft dus meer ruimte voor visa en reisstempels.

2e paspoort

U heeft recht op een 2e paspoort als u de noodzaak daarvan kunt aantonen. Ook als u om niet-zakelijke of beroepsmatige redenen een 2e paspoort nodig heeft, kunt u er 1 aanvragen. In alle gevallen moet u als aanvrager bewijsstukken overleggen. Wilt u weten of u in aanmerking komt voor een 2e paspoort? Op de site van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens vindt u meer informatie.

Vreemdelingenpaspoort

Woont u in Nederland en heeft u (nog) niet de Nederlandse nationaliteit? Dan kunt u een vreemdelingenpaspoort aanvragen. Een vreemdelingenpaspoort kost
€ 63,40. 

Voorwaarde is dat u kunt aantonen dat u niet in uw eigen land een paspoort kunt aanvragen. Of dat redelijkerwijs niet van u kan worden verwacht dat u in uw land van herkomst een paspoort aanvraagt. Als u aanvraag is goedgekeurd door de IND en het Ministerie van Buitenlandse zaken, krijgt u binnen 2 tot 4 maanden na uw aanvraag een brief van de gemeente dat u het vreemdelingenpaspoort kunt afhalen.

U kunt met het vreemdelingenpaspoort reizen naar alle landen, behalve naar uw land van herkomst.

Meenemen naar uw afspraak

  • Uw geldige verblijfsvergunning
Afspraak maken vreemdelingenpaspoort

Vluchtelingenpaspoort

Woont u in Nederland en heeft u een asielstatus? Dan kunt u een vluchtelingenpaspoort aanvragen. U kunt met het vluchtelingenpaspoort reizen naar alle landen, behalve naar uw land van herkomst. Een vluchtelingenpaspoort kost € 63,40.

Meenemen naar uw afspraak

  •  Uw geldige verblijfsvergunning
Afspraak maken vluchtelingenpaspoort

Is een naaste overleden? Dan mag u het paspoort en ID-kaart bij de gemeente inleveren. Neem contact op om een afspraak te maken.

Op de site van de Rijksoverheid leest u naar welke landen u met een Nederlandse ID-kaart mag reizen.

Het is mogelijk om met uw ID-kaart in te loggen op overheidswebsites. Deze functie werkt samen met de DigiD app en zorgt voor een betere bescherming van uw persoonlijke gegevens. Inloggen met een ID-kaart (of rijbewijs) is een extra beveiliging.

Na het afhalen van een nieuw ID-kaart of rijbewijs ontvangt u binnen 5 werkdagen een brief. Dit geldt voor ID-kaarten en rijbewijzen die vanaf 1 juli 2023 zijn afgegeven. In de brief staat een pincode om de inlogfunctie te activeren. Er is op dit moment nog geen dienst waarbij inloggen op dit niveau verplicht is. U kunt er ook voor kiezen deze functie niet te activeren. De kosten voor het activeren van een rijbewijs die is afgegeven tussen 26 mei 2018 en 1 juli 2023 zijn 3,50 euro. Voor vragen kunt u terecht bij DigiD.