Verhuizen binnen en naar Dijk en Waard
Verhuist u binnen of naar Dijk en Waard? Dan moet u een verhuizing doorgeven aan de gemeente. Geef dit zo snel mogelijk aan ons door. Maximaal 5 werkdagen na uw verhuizing. Dit kunt u eenvoudig online doen. Zorg ervoor dat u hiervoor de juiste documenten bij de hand heeft. Welke documenten dit zijn leest u bij het onderdeel dat voor u geldt.
Gaat u een woning huren? Alleen of met andere huurders? Klik op de button ‘Verhuizing doorgeven’ bovenaan deze pagina. Log in met uw DigiD en vink daarna bij Verhuissituatie 'Huurder of medehuurder’ aan.
Wij vragen u dan om een kopie van het huurcontract te uploaden waarop vermeld staan:
- uw nieuwe adres;
- uw persoonsgegevens: voor- en achternaam en geboortedatum;
- de datum van het opmaken van het contract;
- uw handtekening.
Gaat u in een verzorgingshuis, verpleeghuis of zorginstelling wonen? Klik op de button ‘Verhuizing doorgeven’ bovenaan deze pagina. Log in met uw DigiD en vink daarna bij Verhuissituatie ‘Huurder of medehuurder’ aan.
Wij vragen u dan om een bewijs waaruit blijkt dat u daar gaat wonen. Bijvoorbeeld:
- een huurcontract
- een zorgcontract
- toestemming van het verzorgingshuis, verpleeghuis of zorginstelling
- een door het verzorgingshuis, verpleeghuis of zorginstelling ingevuld verhuisformulier
- een brief van het verzorgingshuis, verpleeghuis of zorginstelling die aan u is gericht
Heeft u zelf of met anderen een woning gekocht? Dan wordt u eigenaar of mede-eigenaar van een woning. Klik op de button ‘Verhuizing doorgeven’ bovenaan deze pagina. Log in met uw DigiD in en vink daarna bij Verhuissituatie ‘Eigenaar of mede-eigenaar’ aan.
Wij vragen u dan een kopie van koopakte/ koopcontract/ koopovereenkomst/ koopovereenkomst bouwkavel/ grond waarop vermeld staan:
- uw nieuwe adres;
- uw persoonsgegevens: voor- en achternaam en geboortedatum;
- de datum van het opmaken van de akte;
- uw handtekening;
- eventueel de handtekening van de mede-eigenaar.
Gaat u inwonen bij iemand? Of in een instelling? Klik op de button ‘Verhuizing doorgeven’ bovenaan deze pagina. Log in met uw DigiD en vink daarna bij Verhuissituatie ‘Inwonen (bij iemand / instelling)’ aan.
Wij vragen u dan:
- een ondertekende toestemming (machtiging) van de hoofdbewoner;
- uw persoonsgegevens: voor- en achternaam en geboortedatum;
- uw handtekening;
- de handtekening van de hoofdbewoner.
De hoofdbewoner kan voor uw inwoning op 2 manieren toestemming geven:
1. Toestemming geven via DigiD
- U logt in met uw DigiD via de knop 'verhuizing' doorgeven'.
- Bij verhuissituatie klikt u op 'Inwonen (bij iemand/instelling)'
- U klikt daaronder op: 'Door de hoofdbewoner in te laten loggen met DigiD.'
- De hoofdbewoner logt in met DigiD en geeft toestemming.
2. Toestemming geven met bewijsstuk
Wij vragen u dan een kopie van het identiteitsbewijs van de hoofdbewoner en een verklaring van inwoning/toestemmingsformulier te uploaden
- U logt in met uw DigiD via de knop 'verhuizing' doorgeven'.
- Bij verhuissituatie klikt u op 'Inwonen (bij iemand/instelling)'
- U klikt daaronder op: 'Door een kopie van het identiteitsbewijs van de hoofdbewoner te uploaden.'
- Upload een kopie van het identiteitsbewijs van de hoofdbewoner.
- Upload daaronder het Formulier voor toestemming (machtiging) van de hoofdbewoner (pdf, 29 KB).
Gaat u een kamer huren? Klik op de button ‘Verhuizing doorgeven’ bovenaan deze pagina. Log in met uw DigiD en vink daarna bij Verhuissituatie 'Kamer huren’ aan.
Wij vragen u dan om een kopie van het huurcontract waarop vermeld staan:
- uw nieuwe adres;
- uw persoonsgegevens: voor- en achternaam en geboortedatum;
- de datum van het opmaken van het huurcontract;
- uw handtekening;
- de handtekening van de verhuurder van de kamer.
Als u geen huurcontract heeft, vragen wij u ons een bewijs te sturen met de gegevens die hierboven staan. Dat laat ons zien dat de verhuurder van de kamer zijn toestemming geeft.
Verhuist u naar een vakantiewoning/recreatiewoning? Klik op de button ‘Verhuizing doorgeven’ bovenaan deze pagina. Log in met uw DigiD en vink daarna bij Verhuissituatie ‘Recreatiewoning’ aan.
Wij vragen u dan om een bewijs van eigendom of een huur- of koopcontract. Hierop moet vermeld staan:
- uw nieuwe adres;
- uw persoonsgegevens: voor- en achternaam en geboortedatum;
- de datum van het opmaken van het bewijs/het huur- of koopcontract;
- uw handtekening;
- en/of de handtekening van de eigenaar van de recreatiewoning.
Gaat u antikraak wonen? Klik op de button ‘Verhuizing doorgeven’ bovenaan deze pagina. Log in met uw DigiD en vink daarna bij Verhuissituatie ‘Antikraak’ aan.
Wij vragen u dan een antikraak/leegstandsbewaking: een oppasovereenkomst of huisbewaringsovereenkomst waarop vermeld staan:
- uw nieuwe adres;
- uw persoonsgegevens: voor- en achternaam en geboortedatum;
- de toestemming van de eigenaar/verhuurder van het pand om u in het pand in te laten schrijven;
- uw handtekening;
- de handtekening van de eigenaar/verhuurder van het pand.
Wilt u een verhuizing doorgeven voor iemand anders? Bijvoorbeeld omdat diegene daar hulp bij nodig heeft of het zelf niet kan?
U kunt een verhuizing voor iemand anders doorgegeven als die persoon u daarvoor machtigt. Hier heeft u een machtigingsformulier voor nodig.
Een verhuizing doorgeven voor iemand anders, met een machtiging, kan alleen aan de balie. Neem telefonisch contact op om een afspraak te maken.
Wat neemt u mee naar de afspraak?
- Een ingevuld en ondertekend machtigingsformulier.
- Uw identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs) en een (kopie) van het identiteitsbewijs van de persoon voor wie u de verhuizing doorgeeft.
- Een koopcontact, huurcontract, verklaring toestemming inwoning of ander document waaruit blijkt dat de persoon voor wie u een verhuizing doorgeeft zich op dat adres mag inschrijven.
Het doorgeven van de verhuizing kan door:
- iemand van 16 jaar of ouder voor zichzelf;
- samenwonende echtgenoten/geregistreerde partners voor elkaar;
- de ouder, voogd of verzorger van kinderen tot 18 jaar;
- ouders voor inwonende kinderen van 18 jaar of ouder;
- kinderen van 18 jaar of ouder voor inwonende ouders;
- de curator voor een persoon die onder curatele staat;
- een gemachtigde met een ondertekend machtingsformulier (machtiging)
- Binnen 5 dagen na de verhuizing moet u uw nieuwe adres aan de gemeente doorgeven. Als u de verhuizing na die 5 dagen doorgeeft, telt de datum van de aangifte.
- U kunt de verhuizing 4 weken voor de verhuisdatum al doorgeven.
- Wij verwerken uw verhuizing in de Basisregistratie Personen. Via e-mail ontvangt u een bevestiging dat wij uw verhuizing hebben verwerkt.
Verhuist u naar een gebied waar een parkeervergunning geldt? Dan heeft u een parkeervergunning nodig. Heeft u de verhuizing online doorgegeven? Dan moet uw verhuisaangifte eerst zijn doorgevoerd. Hierna kunt u pas een parkeervergunning aanvragen of wijzigen.
Wilt u kans maken op een sociale huurwoning in Dijk en Waard? Schrijft u zich dan in op de site van SVNK (Sociale Verhuurders Noord-Kennemerland). Daar staan alle vrijkomende huurwoningen van de woningcorporaties in Noord-Kennemerland.
Let op!
Staat u al ingeschreven bij het SVNK en verhuist u naar een sociale huurwoning? Dan vervalt uw inschrijving zodra u verhuist. Wilt u in de toekomst misschien weer kans maken op een sociale huurwoning? Schrijft u zich dan opnieuw in als woningzoekend bij SVNK. Op deze manier bouwt u direct wachttijd op. Hierdoor kunt u sneller verhuizen als de woning toch niet bevalt of uw persoonlijke situatie verandert.
U kunt uw verhuizing ook op het gemeentehuis doorgeven. Maak hiervoor een afspraak(Verwijst naar een externe website).
Kijk bij de verhuissituaties hierboven welke documenten u nog meer moet meenemen naar uw afspraak.